Søk i arkivet

Sikkerheten er høy, og dette er noe av det moderne utstyret om bord.
Sikkerheten er høy, og dette er noe av det moderne utstyret om bord.
Lekre linjer på gammeldags vis.
Lekre linjer på gammeldags vis.
Slik er livet ombord i verdens lengste vikingskip.
Slik er livet ombord i verdens lengste vikingskip.
Rormann Truls Nielsen holder stø kurs.
Rormann Truls Nielsen holder stø kurs.

Vikingtokt i Oslofjorden

Søndag kveld ankom det tretti meter lange langskipet "Havhingsten" Oslo og Bygdøy.  Med vinden i ryggen lenset verdens største vikingskip inn Oslofjorden. I kveld er det klart for nytt vikingtokt, uavhengig av vindforholdene.

I forrige uke skrev Aftenposten at det store vikingskipet "Havhingsten" fra Roskilde sannsynligvis ikke vill ankomme Oslo, fordi det ville bli vanskelig å krysse det store skipet gjennom de smaleste sundene inn til hovedstaden. 

Med vinden i ryggen kunne likevel danskenes tretti meter lange vikingskip lense problemfritt inn gjennom Oslofjorden søndag kveld og legge til utenfor Framhuset på Bygdøy. Men det spesielle skipets visitt er kort, og allerede i kveld setter " Havhingsten" seil med kurs for Tønsberg, Roskildes vennskapsby. Hvis det kommer vind fra nordvest, vel og merke.


- Hvis vi ikke får vind fra nordvest må vi ta fatt årene, og da vil vi vente til sent i kveld når vannet er helt rolig, sier rormann Truls Nielsen til Seilas.
Å ro et vikingskip av denne størrelsen krever sterke krefter. Halvparten av det tilsammen  61 manns store mannskapet ror den første timen, før de bytter med den øvrige halvparten av mannskapet. 

Jomfrutur
"Havhesten"  er en rekonstruksjon av det langskipet "Skuldelev 2", som sank til bunns i Roskildefjorden på slutten av 1000-tallet. Det moderne søsterskipet ble sjøsatt i 2004, og besøket i Oslo og Tønsberg er skiptes jomfrutur over havet. Skipet har som mål å seile fra Roskilde til Dublin i 2007. Målet er først og fremst å dokumentere skipts sjødyktighet, fart og manøvringsevne. Det raskeste "Havhingsten" hittil har seilt er ti knop, og det skal kunne seile ca seksti grader opp mot vinden.

- Vi har med oss kartplottere og måleutstyr for å kunne teste ut skiptes fart og seileegenskaper, forteller Nielsen, som selv har seilt i 15 år på "Havhingstens" søsterskip "Helge Ask". Sikkerheten kommer dessuten i første rekke, derfor er skipet utstyrt med moderne navigasjonsutstur som radar-og radioutstyr. Den eneste motoren som finnes om bord er likevel bare mannskapets styrke i armer og ben.

-Tungt, men gøy

Norske Kristian Slagsvold er en av mannskapene om bord, og har vært med fra Danmark. Med en ukes seilerfaring regner han seg selv som nygbegynner, båse som seiler generelt og vikingskip-mannskap spesielt. 

- Det er litt tungt å ro, innrømmer han, og legger til at det var hyggelig å komme til Oslo.Nå forberder han seg til etappen til Tøsnberg, hvor han mønstrer av. Her skal "Havhingsten" møte "Gaia", før de sammen seiler inn til byens havn.

For ytterligere informasjon om "Havhingsten" se på skiptes hjemmeside:
www.havhingsten.dk

Se bildene fra "Havhingsten" på Bygdøy mandag kveld ved å klikke på linken under:
(Alle foto: Ørjan Krogh Hansen)

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen