30. juni - sommerens fineste dag.
Sørarnøy.
Brønnøysund gjestehavn.
Kirkøy på Vega.
Husøy.
Hysvær.
Lovund.
Sandnessjøen.
Arnfinn og sønnen Håkon på Svartisen.
Sørarnøy gjestehavn.
Torghatten.
Sommarøy gjestehavn.

Arnulfs logg-blogg VII: Fra Brønnøysund til Bodø

– Turen er fortsatt som et eventyr, med litt nyanser, forteller skipper Arnulf Wibe på sin seks måneders båttur langs norskekysten. – Været har vært mer enn godt nok for en som elsker å feriere i hjemlandet, med mange midnattsol-netter rundt tjue grader.  "Det er deilig å være norsk i Norge" ! Her er Arnulfs sjuende rapport fra sin eventyrreise.

Publisert Sist oppdatert

----- Fredag 23. juni ------

Strekning: Brønnøysund       

    Vedlikehold og rengjøring om bord. Rens av diesel vannutskiller. Drittvær på St.Hans aften. Fotballkamper ble sett på pub og dansen var på Tørrfeskbrygga.

----- Lørdag 24. juni ------

Strekning: Brønnøysund       

    Fortsatt stort sett overskyet og regnbyger, men været skifter hele tiden. Sykkeltur ut til Torget (15 km) for å sjekke om det gikk an å legge til noe sted med Doffen. Ville vært praktisk når vi skal gå opp i "hatten" søndag eller mandag. Men…..Torghatten er imidlertid i praksis utilgjengelig uten å ha bil eller sykkel, og sykkelleie er nesten like dyrt som å leie bil, og det er ingen hjelp å få i helga for turister ! Kvelden ble tilbrakt på pub med fotball.

----- Søndag 25. juni ------

Strekning: Brønnøysund       

    Heidi og Lars mønstrer på ! Men enda en gang fikk jeg mannskap som ikke fikk utlevert bagasjen fra flyet. Heidi sin koffert ble tilkjørt gjestehavna etter 4 timer. Regnvær, så vi prioriterte matlaging og vinsmaking i havna.

----- Mandag 26. juni ------

Strekning: Brønnøysund - Vega (Nes/Kirkøy) (21 nm)     

    Etterfylling fra Vinmonopolet var greit å få unna, sammmen med felles matkjøp. Skippern er jo ikke vant til "storhusholdning" lenger. Taxi til  Torghatten. Kort spasertur opp i hullet. Det var som en mektig katedral. En flott opplevelse. Vi gikk gjennom hullet og fikk dermed en tur i strandkanten for å komme tilbake til parkeringsplassen. Der haiket vi med en Moldenser tilbake til byen. Avreise med kurs mot Vega i frisk bris og lav temperatur. Vi fisket underveis og fikk hver vår store torsk på kort tid (2-4 kg's).  Ankom det trange farvannet v Nes. Smøg oss videre bort mellom holmer, skjær, bøyer og båter - til Kirkøy. Der fortøyde vi i den største av mange bøyer. Lars sjekket at den satt, vi skrudde av motor og inntok ankerdrammen. Men….en mann vinket intenst fra land. Lars mente han skulle jage oss fra bøya si, men vi ser raskt at vi er i rask drift mot en holme. Bøya viste seg å tilhøre en dauing og var gammel og råtten. Skummelt ! Istedenfor å bli jaget, ble vi invitert av Bjørn Hansen til å legge oss utapå sjarken hans - og han ga oss strøm - og han ville ikke ha betaling. Snakk om gjestfrihet ! Vi inntok en nydelig fiskemiddag, og bryggepratet med alle som passerte. Bjørn kom nedom ved midnatt (sola skinte) og lurte på om alt var bra.

----- Tirsdag 27. juni ------

Strekning: Vega/Kirkøy       

    Vi ruslet omkring på stedet. Her er det nydelig. Vi opplever tydelig en postitiv virkning av at Vega er erklært av UNESCO som et de fem norske "verdensarv-stedene".  Og det dreier seg om samspillet mellom Ærfuglen og menneskene som bor her. (Ærfuglen "vennes til" mennesker ved at de opplever seg som trygge på reiret under trapper, hus, spesialbygde E-hus etc og unngår å bli tatt av alle rovdyrene som de ellers er et lett bytte for ettersom de aldri viker fra eggene/reiret - og menneskene kan enkelt høste det utrolig ettertraktede edderdunet som reiret er bygget av).

Vi hadde flere jolleturer rundt i den praktfulle skjærgården. Sola dukket opp på kvelden og skinte for oss hele natta (litt av skalken over horisonten).

----- Onsdag 28. juni ------

Strekning: Vega/Kirkøy - Hysvær (7 nm)       

    Avreise i vindstille, lettskyet, men fortsatt kaldt. Farvannet er ekstremt urent. Det går i maks 5 knop i slalom mellom alle hodestakene og de umerkede skvalpeskjærene. På Hysvær ser vi raskt mathuset Gåkkå, som vi ringte i går for å høre om hva de hadde å by på. Verten Øystein er forsiktig med å ta i mot gjester han ikke kjenner, så etter en ekstrem navigasjonsrunde rundt det fraflyttede fiskeværet (kun Øystein og noen få andre med røtter derfra som bor der  i en utvidet sommersesong) legger vi oss til på hurtigbåtkaia. Der prater vi med grunneieren og får vite at hurtigbåten kommer tidligst fredag ! Dermed får vi ligge i fred untatt når han fyrer opp aggregatet sitt 10 meter inne på kaia. Han forteller bl a at han er oppvokst der sammen med 8 søsken, men det er ingenting i forhold til Øystein som er oppvokst på naboholmen (50 meter) med 14 søsken ! Utpå kvelde tar vi jolla over til Gåkkå for å kikke, men da blir vi invitert inn av stedets fire gjester fra Lovund ("fiskeoppdrettere"). Det juges og latteren sitter veldig løst hos alle. Ved stengetid blir vi invitert med på party på fiskeværets høyeste holme. Vi går over fjøre sund og hengebruer for å komme dit, og der tilbringer vi nesten hele natta med god drikke og enda mer høylydt juging. Vi ser heldigvis at floa er i ferd med å isolere oss og løper tilbake på trygg grund i deilig morgensol.

----- Torsdag 29. juni ------

Strekning: Hysvær - Skjærvær (4 nm)   

    Nå er det her ! …. godværet som jeg ikke forventer, men som gir skikkelig spiss på det fantastiske skuet vi har på Helgeland. Det er deilig å ha med venner/mannskap så vi kan dele alt det flotte vi ser og opplever. Etter den korte slalomturen over til Skjærvær, hvor vi kan se bunnen nesten hele veien i dette utrolig grunne og urene farvannet, hengir vi oss til soling på dekk og kajakkturer rundt holmene. Vi blir raskt forsiktige i kajakken når vi oppdager at  strømforholdene er lumske, men opplevelsen er stor. Etter forespørsel får vi lov til å gå i land på dette fredete fiskeværet. Først blir vi møtt og instuert av sommerens Ærfuglpasser, og deretter får vi en hyggelig dialog og fascinerende beretninger av stedets "innbygger", som er oppvokst her.

----- Fredag 30. juni ------

Strekning: Skjærvær - Herøysund (25 nm)   

    Om mulig - enda finere vær. Havblikk og 20 grader i skyggen. 10 grader i vannet på morgenen ved fjære sjø. 14 grader når sjøen hadde flødd en stund. Aktiv morgenbading sammen med en stor skare av teist, som er en utrolig underholdende sjøfugl. Den vekket oss med å tasse på dekk med sine store svømmeføtter, og den underholdt med sine kemikazelignende flyvninger og enda mer hårreisende landinger. Vi telte ca 7 hovedteknikker for landing, hvis det i det hele tatt kan kaldes teknikk når vi bl.a. observerte både magaplask, kolbøtte, vannski-stil og løping på vannet.  Avreise og rett inn i slalomløypa via flere nærliggende tidligere fiskevær, til Herøysundet. Vi så mye spennende underveis - sildestimer som kokte i overflaten, niser, ørn med mer. La oss til ved kafeteriaen i sundet. Der ble vi underholdt av stedets ungdommer som hadde funnet fram ekstra mye drivstoff til sine raske båter.  De kjørte fram og tilbake i full fart. Heldigvis med en og annen på vannski. Det ga økt underholdningsverdi.

----- Lørdag 1. juli ------

Strekning: Herøy - Tjøtta (14 nm)   

    Dagen startet litt overskyet, men utover dagen kom sol og varme. Vi satte kursen sørover ! Det er jo en umulighet å oppleve Helgelandskysten uten å kjøre på kryss og tvers. Flere steder må man 30 nm ut fra land for å komme utenfor skjærgården ! På en helt gråslipt svabergkyst dukker plutselig en grønn oase, Alstadhaug prestegård, opp inne i en liten fjordarm. Vi la til en liten kai og kikket på denne lille flekken med et stort monument av Petter Dass, kjerka hans og et mini museum. Videre sørover til Tjøtta. Trenger diesel, men pumpa er kun tilgjengelig for lokalbefolkning med et spesial Esso-kort. En mann forteller at prisen er 8,40 og jeg finner ut at det like greit å håpe på mer normale forhold i Sandnessjøen. Gjestehavna var grei. Det var vår historieinteresse som trakk oss hit til Tjøtta. Vi spaserte nesten hele kvelden uten å finne noe som helst om Hårek, men vi fant en kultursti som åpenbart var laget av agronomer, og ingen historikere.  Og vi fant gravplassene og monumentene etter verdens nest største skipskatastrofe (fangeskipet Riegel som ble bombet i 1944 med 2800 mennesker om bord) og den russiske krigskirkegården hvor det var fellesgrav for alle sovjetrussiske fanger som døde i Nord-Norge. Plassene var enkle og nydelige, og ga historieoppfrisking og ettertanke !

----- Søndag 2. juli ------

Strekning: Tjøtta - Sandnessjøen (18 nm)   

    Fortsatt nydelig vær, etter hvert tropisk med 26,9 grader og vindstille ! Vi kjører nordover til Sandnessjøen. Vi går inn i havna i byens sentrum hvor det skal være to drivstoffstasjoner ihht litteraturen, men verken Shell eller Esso er tilgjengelig for slike som oss. Spesialkort er også her ingangsbiletten for å kunne fylle fra automatene. I gjestehavna må vi gjøre to runder bare for å lese alle plakatene om hvor vi ikke kan legge oss. Finner tilslutt en lovlig plass, men ser etter hvert at lokalbefolkningen ikke bryr seg så mye om plakatene.

Vi har alle en vemodig stund når Heidi og Lars mønstrer av etter en uke på norskekystens indrefilet med et så fantastisk flott vær  at ingen kan forvente slikt ! ……men

På samme fly som de reiser med kommer yngste sønn på 16 - Håkon. Utrolig godt å se han igjen !

----- Mandag 3. juli ------

Strekning: Sandnessjøen - Lovund (25 nm)  

    Dagen startet med forsøk på å handle mat med mer, men her i byen er det ikke så enkelt for en "bortskjemt" søring. Utvalget er svært begrenset i sentrumsbutikkene - hyller er tomme ("fritt for"), datomerking er ikke viktig og priser må man gjette på. En meget stor kontrast til utvalget og servicen jeg opplevde i Brønnøysund. Båtturen starter med å kjøre bort til Esso hvor jeg ser at det er folk. Nå kan jeg bruke vanlig betalingskort, og får god service til å fylle en relativt kostbar diesel (7,30). Regnestykket viser at Doffen på dette strekket kun har brukt 5,9 liter pr time ! Jeg har lagt vekt på å kjøre i økonomifart så det må også et regnestykke til som forteller hvor mye min kjære Perkins motor bruker pr nautisk mil. Svaret er 1,18 l/nm. Ved den forrige tanking var det 1,6 og enda tidligere har det stort sett ligget på 1,3.

Været var overskyet, men fortsatt varmt. Utover dagen kommer regn, vind og lavere temperatur. Dagens mål, Lovund, har jeg betraktet i et fasinerende haifinne-perspektiv oppover hele kysten. I dag er den innhyllet i skodde og regn. Havna er spekket med moloer og gjesteplasser. Etter råd fra land velger vi den nye gjestehavna innenfor to moloer ! Sterke fallvinder. Spasertur på øya. Blir gjenkjent av Karstein (Seafarm Invest), som vi traff på Hysvær/Gåkkå forrige uke. Han forteller bl a at det er boligmangel på øya. Absolutt alle hus er bebodd ! Oppdrettsnæringen og lakseslakteriet driver tydeligvis godt. Vi ser raskt at alt virker veldig velstelt og velregulert på øya. Håkon og jeg går turen opp til et av Lundefuglenes fuglefjell. Øya har norges nest største koloni av denne artige og pene "pappegøyen". De suser som bisvermer ut og inn av fuglefjellet i enorme mengder, og vi hører tydelig summingen av tusenvis av høyfrekvente vingeslag rett over hodene våre. Det er vistnok 2-300.000 Lunder på øya.

----- Tirsdag 4. juli ------

Strekning: Lovund - Rødøy (26 nm)   

    Besøkte Lovunds kystkulturmuseum. Museet var veldig moderne og overraskende innholdsrikt. Midt i blinken for meg ! Været letter utover dagen, og vi kaster loss og setter kursen nordøstover nærmere mot land. Skuer utover havet mot Træna og den markante Trænstaven (338). Vi er dessverre en uke for tidlig ute for å overvære musikkfestivalen der, som trekker så store artister. Vi passerer nord av Lurøy og runder sør av Hestmannen (fra sagnet om Helgelandsfjella) opp til Rødøy/Rødøyløven (også en øy med karakteristisk formasjon). Har fått tips om gjestiveriet Klokkergården, som viser seg å ha en aldeles idyllisk privat gjestehavn med topp moderne flytebrygger.

----- Onsdag 5. juli ------

Strekning: Rødøy - Holandsfjorden/Svartisen (20 nm)   

    Ble vekket av den hyggelige betjeningen på Klokkergården som leverte ferskt, varmt brød direkte om bord ! Avreise i nydelig sol, men litt kald nordavind (13 grader). Rødøyløven, holmer og sund rundt framstår som en skikkelig idyll. Mange krittvite strender, og på en av dem fire kajakkere som fortsatt dormer i mogensola mens soveposene luftes. Bildet jeg ser kunne like godt vært fra en sydhavsøy. Havørna beskuer oss fra svaberget langs leia. Vi stopper for å fiske, men etter 15 minutter er bøtta full og fattern synes sløyejobben ser ut til å være stor nok. Vi kjørere inn Holandsfjorden i medvind og temperaturen stiger sterkt her inne i landet. Tekstilene får hvile i fred. Legger til ved en grei flytebrygge i fjordbunnen under Holandsbreen - en arm av Vestre Svartisen. Det er ingen fasiliteter på stedet. Ei heller noen turistinformasjon/plakater. Dermed har vi bare forventninger om å kunne gå tur opp til breen, som framstår aldeles nydelig i solskinnet. Etter en kilometer dukker det imidlertid opp et turistanlegg med bl a en skikkelig restaurant, og utsikten herfra er nydelig. Men ettersom vi ikke har funnet noe informasjon om dette har vi selvsagt ikke med penger å svi av.

----- Torsdag 6. juli ------

Strekning: Holandsfjorden - Støtt(vær) 21 nm   

    Skippern sykler og går en morgentur opp på breen. Været er fortsatt aldeles nydelig, 20 grader fra morgenen av, stigende til 27,9 grader på ettermiddagen uti havet ! Landskapet opp til breen er så nydelig at jeg stadig setter meg ned for å glane. Plutselig rister det skikkelig i bakken, som et jordskjelv, men  ingen lyd. Antagelig er det isbreen som flytter litt på seg. Jeg går ikke under breen, men opp langs siden for å være trygg. Tilbake på Doffen kl 1200 og det var akkurat passe tid for en ungdom å stå opp på ! Etter Håkons brunch kaster vi loss og steker oss nordover langs kysten til Støttvær, et lite befolket fiskevær rett sør av Kunna (et fjell/odde som gir leia en åpen/utsatt strekning nordover). En god havn med alle fasiliteter - inkl en god prat/juging med stedets gjestfrie handelsmann som sikkert kunne pensjonert seg for mange år siden. Kleggen og knotten koser seg i kveldsvarmen som selv her ute i havet ikke forstyrres av noe vind.

----- Fredag 7. juli ------

Strekning: Støtt - Sørarnøy (17 nm)   

    Lettskyet, varmt (18-20) og vindstille også i dag. Måtte forhale en motorbåt før vi kunne reise videre. Det var en motorbåt som "klasket" seg utpå skutesiden til Doffen i går kveld uten noe som helst kontakt med oss som sto der og lurte på hva de ville. Tilleggingen utfordret fendringen og vår undring økte. Når vi startet opp for avgang var det ingen reaksjon. Det viste seg at de voksne var på fottur og to små barn satt igjen om bord. Forhalingen foregikk paralellt med mye godprat med barna. Et norsktalende tysk snekke-ektepar som hadde båtferiert 35 år sammenhengende i Norge, startet samtidig med oss. Men de hang desvarre på slep etter en venne-båt. Motoren hadde havarert 100 meter før de kom til havna i går kveld. Vi putrer rundt Kunna, fisker dagens middag på fem minutter ved en grunne i havet, og går langs med Fugløya hvor det er store mengder med sel og lundefugl. Helt havblikk. Inn til Søranøy ved butikk og angitt gjestebrygge (Redningsselskapets havneguide) som kun hadde 1 gjesteplass, og den var opptatt. Men en halv-mil lenger nord finner vi imidlertid en ny og flott gjestebrygge ved Krokholmen (pub? - tidligere benevnt Salmon Island). På butikken sa de at det ble satset på dette stedet, men for oss virket det aldeles utdødd. Ikke en sjel å se, men mange som kikket innom uten å legge seg til. Håkon og jeg hadde en lang jolletur til nydelige sandstrender rundt Nordarnøy.

----- Lørdag 8. juli ------

Strekning: Sørnarnøy - Bodø (14 nm)   

    Matrosen var fornøyd fordi han fikk sove nesten så lenge han ville (søvnbehovet er umettelig for en 16 åring !). Avreise i regn og 15 grader. Ankommer Bodøs store gjestehavn etter et par timers seilas. Lite ledige plasser, men finner en helt i "ytterkant". Blir møtt av hyggelig havnevertinne. Betaler først for kai og strøm, men det viser seg å være over 100 meter til nærmeste strømuttak og så mye ledning har jeg ikke. Dessuten tar de kanskje kystens høyeste strømpris (50,-). Men vetinnen var av det rause slaget. Håkon har gått skoa av seg ila uka så det blir shopping av nye sko og årets første jordbær. Polettsystem for vaskemaskiner gjør det umulig å få utnyttet denne tjenesten når vertinnen har gått for dagen. Dermed øker skittentøyshaugen til en høyde som nesten tar motet fra denne skippern.

----- Lørdag 8. juli ------

Strekning: Bodø - Saltstraumen - retur (21 nm)