Svolvær
Rannveig i Kabelvåg
Fembøring i Bodø

Arnulfs 8. logg-blogg: Bodø - Lofoton - Sandnessjøen

Etter et par uker med sterkt skiftende vær i Salten og Lofoten, har Doffen møtt godværet igjen på Helgeland. – Det er fasinerende med de sterke skiftingene i været her nord, forteller skipper Arnulf Wibe. – Det har vært ganske vanlig å oppleve fire årstider i løpet av én dag. Doffen har fått prøvd seg i all slags vær nå, og i all hovedsak bestått prøven!

Publisert Sist oppdatert

----- Søndag 9. juli -----

Strekning: Bodø - Saltstraumen - retur (21 nm)

Regnbyger, men varmt i dag. Håkon og jeg kjørte en tur til Saltstraumen for å oppleve et snev av denne naturkraften - en stor fjord som tømmes og fylles 4 ganger i døgnet gjennom en trang åpning. Vi passet på å komme til riktig tidspunkt, når strømmen er minst - ca 1 time og 40 minutter etter flo og fjære sjø. Det var en artig opplevelse å kjøre inn og ut sundet selv om vi bare hadde mindre enn tre knops strøm (på maks er den 8-9 knop og med kraftige virvelstrømmer). Tilbake i Bodø blir vi møtt av Atle og Bente, som skal mønstre på. Håkon ble fulgt til flyplassen og fattern var litt vedmodig. Vi hadde hatt en super uke sammen, og tanken om enda et langt fravær fra gutta mine måtte fordøyes.

Kvelden ble tilbrakt med VM-finale på en pub, og hyggelig og berikende samtale utover natta med "Gamle Mortensen" (by-original ?) på en annen pub.

----- Mandag 10.  juli ------

Strekning: Bodø - Kjerringøy (18 nm)

Fikk etter hvert gjennomført en utfordrende klesvask på et sofistikert servicerom i Bodø gjestehavn. Jeg tror de ville fått mange flere fornøyde gjester hvis de hadde organisert systemet enklere. Atle og Bente mønstrer på etter en "tung" handelrunde. Vi kaster loss i lett regn og vindstille. Naturen er noe endret fra Helgeland. Fjellene reiser seg gradvis høyere langs leia her i Salten. Vi ankommer en flott gjestebrygge på Kjerringøy etter to og en halv time. Det blåser liten kuling og regner om natta.

----- Tirsdag 11.  juli ------

Strekning: Kjerringøy - Helnessund (14 nm)

Vi startet dagen med et museumsbesøk på Kjerringøy gamle handelssted i nydelig sol. Dette er en perle av et museum med 15 bevarte bygninger slik de var på 1800 tallet. Flere kjente filmer er spilt inn her (Hamsund). Vi var med på en veldig bra guiding. Deretter avreise i fortsatt nydelig sol og vindstille. Underveis fisket vi og kikket på havørna, som kikket tilbake. Legger til på et greit bryggeanlegg med alle fasiliteter i Helnessund (Steigen). God mat og godt drikke på dekk i en nydelig aften. Midnattsola hang rett over Lofotveggen som en rød ildkule. På natta blåser det opp.

----- Onsdag 12.  juli ------

Strekning: Værfast Helnessund

Det er kuling langs hele norskekysten i dag. Her i Salten er kulingen stiv og regnet kommer sammen med voldsomme vindkast. Vi går en tur på land, og slapper av om bord med lesing og kortspill. Helnessund har ingen ting å by på verken av turmuligheter, historie eller kultur. Derfor blir dagen litt lang.

LOFOTEN

----- Torsdag 13.  juli ------

Strekning:  Helnessund - Skrova (22 nm)

Skippern våkner 0200 av at det er vindstille. Vet at sjøen fortsatt er grov utpå Vestfjorden, så vi sover litt til. Kl 0530 slås revelje og Doffen hiver seg ut i bølgene kl 0600. Rolig innaskjærs, men når vi starter kryssingen av Vestfjorden "får vi det". Tung sjø som vi først tar på siden, men lite vind. Etter hvert tar vi sjøen på låringen. 3-4 meters bølger ommøblerer litt om bord, men ikke noe alvorlig. Mannskapet viser seg sjøsterke. Kuling og regn innhenter oss akkurat når vi sklir inn mellom holmene på Skrova. Senere hører vi at de fleste fergene har vært innstilt i hele dag. Gjestebrygge uten strøm og vann, men gratis. Skrova er spesiell og fascinerende. Kjøper straks 5 kg hvalkjøtt. Det er jo her mye av Vågehvalen landes. Nydelig hvalbiff med rødvin til middag. Zakarias restaurant/kaffé/pub er et nydelig sted med mye trivelige folk. Der smaker ølet godt !

----- Fredag 14.  juli ------

Strekning: Skrova

Kulingen herjer med båtfolket her i Nordland. Derfor ble det spaserturer i dag. Arnulf gikk til toppen av øya. Dattern til Atle og Bente, Marte er med kjæresten på biltur over hele nordkalotten. De melder sin ankomst til Skrova med en av de få fergene som kommer denne dagen fra Svolvær. Et koselig besøk ! Zakarias pub er like koselig denne kvelden også.

----- Lørdag 15.  juli ------

Strekning: Skrova - Svolvær (7 nm)

På morgenen er det kun bris, og vi kaster loss før frokost. Havet er ikke stille, men overfarten det lille stykket over til Svolvær går greit i overskyet vær og 12 grader. Gjestehavna er liten og full, men vi sklir inn på en plass som akkurat forlates av en seilbåt. En senere prat med skipperen, som bare flytter båten hundre meter, avdekker at seilbåter ikke kan bruke gjestebrygga fordi det er for grunt ! I Svolvær er det et yrende liv på en lørdag. På kvelden kommer det øsende regnvær. Etter et kort besøk på kystens definitivt bruneste pub, Styrhuset (her var det flere som ga blaffen i røykeloven, inkl bartendern !), ble vi lokket inn på Pink Floyd konsert på Bacalao. Opplevelsen var lite minneverdig og lommeboka fikk svi.

----- Søndag 16.  juli ------

Strekning: Svolvær

Vi sover lenge i drittværet. Atle og Bente mønstrer av og tar hurtigbåten til Bodø. Rengjøring og klargjøring om bord for nye gjester. Rannveig og Truls kommer med hurtigruta fra Bodø i et utrolig drittvær. Regn og skodde som ligger så lavt at vi ikke engang kan se skankan på måsen.

----- Mandag 17.  juli ------

Strekning: Svolvær - Henningsvær (11 nm)

Kl 0300 blåser det opp til liten storm. Det husker skikkelig ved kaia. Det dunker stadig i skutesiden og skippern finner en jolle som har slitt seg, som har lagt sin elsk på Doffen. Vinden løyer utover formiddagen, og vi har lyst til å prøve å gå utover Lofoten og se hvor langt vi orker. Fyller drivstoff (129 l = 8,0 l pr time/1,5 pr nm). Sjøen er tung med 3-4 meters høye dønninger og kjøringa krever maks konsentrasjon for å unngå fullstendig ommøblering om bord. Stakk innom Kabelvåg for å se på havna. Den virker praktfull, men vi tar sjansen på å gå til Henningsvær selv om Rannveig begynner å bli sjøsyk. Rutevalget styres mer av retningen på bølgene. Ankommer Henningsvær og det blir plutselig et praktfullt vær med sol. Havna er aldeles nydelig og utrolig stille uansett vind. Men prisen på den eneste ledige plassen, ved Fiskekroken, var den høyeste Doffen har møtt i Nord-Norge. Henningsvær preges da også sterkt av turismen og alt prises høyt. Fiskeværet er likevel en fantastisk flott "landsby" langs havna med en blanding av gamle og forfalte brygger, men  mest nytt med en flott atmosfære.

----- Tirsdag 18.  juli ------

Strekning: Henningsvær - Ballstad (18 nm)

Været er som det har vært i mange dager nå: vi opplever fire årstider i løpet av dagen. Dog er temperaturene kun som på en sein høstdag. Vi går turer rundt i Henningsvær og suger inn miljøet på formiddagen. Avreise med Doffen i frisk fralandsbris (NV) som øker og minker med hvor nær vi er de mange regnbygene som fyker over oss. Når vi kommer nærmere land ved Stamsund får vi fallvinder som bender skuta ganske mye over på siden. Vi observerer SPEKKHOGGER for første gangen på turen. De liker Doffen, for de svømmer paralellt med oss, 50 - 100 m unna i nesten 10 minutter ! Ankommer Ballstad og velger å legge til på en av de få gjesteplassene i småbåtanlegget. Det synes vi var et godt valg etter en spasertur i området. Resten av Ballstad var preget av en utrolig mengde med søppel og skrot overalt og svært mange forfalne bygninger, men i småbåthavna var det pent med mange rorbuer og en fin restaurant.

Den faste inspeksjonen av motoren til Doffen etter hver dags kjøring, avslørte en sterkt urovekkende lekasje av fett rund drivaksel skruen utenpå reimhjulet. Rådfører med Viggo Lund/Knutsen Maskin pr tlf, og vi satser på at det er skruen som bare har løsnet. Det vil kreve en litt omfattende operasjon for å få den trukket skikkelig til igjen og vi venter til i morgen tidlig med å gjøre det. Baccalao på restauranten frister - også Rannveig som var litt sjøsyk under turen i dag også.

----- Onsdag 19.  juli ------

Strekning: Ballstad (landligge pga motorprobl)

Været er fortsatt som opplevelsen av fire årstider på en dag. For skippern går hele dagen med til motorproblemet. Først konstantere at en kon sentreringshylse for reimskiva på drivakselen har knukket. Antagelig fordi senterbolten har løsnet. Først hadde jeg flere samtaler med flere kyndige personer: Viggo/Knutsen Maskin og Bjørn på Universal Diesel/Lørenskog. Deretter jolletur over til Ballstad Slip (som har en flott utsmykket bygning som dominerer hele stedet). Formannen der var både blid og hjelpsom. Hadde ikke noen del som kunne passe Doffen, men satte meg i kontakt med Kabelvåg Båt og Motor som er kompetente på min Perkins motor. Der jobber Tor-Hermod, som er den blideste makaniker jeg noen gang har møtt ! Til sammen gir alle disse kompetente menneskene meg trygghet for en improvisert reparasjon, inkl bruk av en panelstift som jeg hamret inn i systemet, for at vi skulle komme oss til Kabelvåg. Samtidig blir det bestilt en ny hylse fra England som skal sendes ekspress til Lofoten via Lørenskog. Forventet mottak av delen er fredag morgen ! Truls og Rannveig gikk turer i området, men skippern rakk også en liten fisketur før kvelden var omme.

----- Torsdag 20.  juli ------

Strekning: Ballstad - Kabelvåg (24 nm)

Været er overskyet og kaldt, men helt vindstille. Vi kjører av gårde med 1200 omdreininger på motoren (maks er 2800), og reparasjonen overvåkes hele tiden med åpen luke til motorrommet. Kan ikke se noe sleng på reimskiva, men det pipler en blanding av olje og fett ut av sprekkene i hylsa. Farten er så stor som 5 knop fordi Doffen er en slank herre trenger lite kraft for å skli gjennom vannet. Øker til 1400 omdreininger etter en stund ettersom provisoriet ser ut til å fungere. Vi stanser utenfor Henningsvær i fullstendig bleike, for å fiske en lofottorsk der. Vi får raskt torsk til en passe middag, men særlig store er de ikke. Etter hvert ser vi at godværet nærmer seg langt nede i Salten. Knallblå himmel, men her oppe under Lofotveggen forsvinner ikke skyene før sola har gått ned bak fjellene. I Kablevåg legger vi oss til brygga ved verkstedet, og der får vi vann og strøm av Tor-Hermod.  Kvelden blir tilbrakt på det koselige stedet …..hvor det er levende bluesmusikk, gratis inngang og godt øl.

----- Fredag 21.  juli ------

Strekning: Kabelvåg

Nydelig sol i dag. Lofoten framstår helt praktfull ! Delen fra England/Lørenskog ankommer presis etter avtale, og det er den helt riktige delen !!! Nå har jeg dessverre gjort operasjonen noen ganger, så det er ikke noen vanskelig reparasjon. Det bare tar litt tid, og armer og skuldre blir oppskrapet og verkende. Samtidig forteller Truls at den elektriske dassen om bord ikke virker. Rannveig og Truls får etter mye styr leid seg en bil for å se Lofoten fra landeveien. De reiser og skippern får ferdig motoren oggyver løs på dassen: skrur opp, løfter  ut, tømmer, spyler og brekker seg med mer. Det blir til slutt bra det også, og lyspunktet var at nå er det skikkelig reint både i, på, under og rundt dassen ! Deretter dusj og konsumering av pils og Aftenposten med A-magasinet på en uterestaurant. Helt topp ! "Gamla", den gamle Lofotferga, kommer inn med masse folk som har blitt vist Trollfjorden. Kommer i prat med eiere/mannskap, og det hilses og juges når de har lagt til. Kveldstur til fots bort til Nyvågar.

----- Lørdag 22.  juli ------

Strekning: Kabelvåg - Nyvågar - Svolvær (8 nm)

Laber bris og lett regn. Motoren til Doffen bør "gå seg inn" på lavt turtall, så vi bruker like godt båten bort til museene i Nyvågar: Lofotakvariet, Galleri Espoling og Lofotmuseet. Tre flotte museer som ligger vegg i vegg. Personlig likte jeg Galleriet spesielt godt. Tøffet tilbake forbi Kabelvåg og inn til Svolvær gjestehavn. Siste natt med gjengen ble feiret med Rannveigs nydelige finnbiffgryte avec og deretter tur "på byen".

SALTEN OG HELGELAND

----- Søndag 23.  juli ------

Strekning: Svolvær - Kjerringøy (46 nm)

Truls og Rannveig mønstret av kl 1200 (tok fly hjem via Bodø), og jeg kastet loss. Over Vestfjorden i lite vind, men overskyet og kaldt. Underveis møter jeg svært mange gamle båter som skal hjem etter trebåtfestivalen i Bodø. Særlig flott framstår de mange fembøringene med akterlugar (ca 8 stk som jeg møter !). Mange har ganske kraftige motorer, og beveger seg raskt. Jeg er sliten når jeg får lagt til på Kjerringøy. Det hjelper ikke stort at de har bryggefest med levende musikk. Jeg går tidlig til køys.

----- Mandag 24.  juli ------

Strekning: Kjerringøy - Bodø - Bolga (58 nm)

Skippern tar en rask tur til fots på morgenen for å få i gang blodomløpet før dagens lange etappe. Deretter setter Doffen kursen sørover kl 0900. Ankommer Bodø kl 1145. Merker nå tydelig at strømmen langs kysten er dominant nordgående. Selv når sjøen faller, og strømmen teoretisk skulle gå ut fjordene og sørover klarer dette ikke å oppheve den nordgående strømmen. Farten er sjelden særlig over 7 knop ettersom drivstoffbudsjettet ikke er ubegrenset. Stanser i Bodø et par timer for å fylle drivstoff (167 l - kr 6,75 - 7,0 l /t) og handel mat. Videre sørover ser jeg at makrellen er kommet. Det koker enkelte steder, og det bekreftes av en fisker når jeg kommer til havn på Bolga kl 1930. Går en tur omkring på land, men får nesten sjokk over hvor store mengder skrot, vrak mm som ligger over alt. Her ser det virkelig ut som en stor søppelhaug.

----- Tirsdag 25.  juli ------

Strekning: Bolga - Sandnessjøen (51 nm)

Dagen bringer vær som framhever naturen veldig sterkt - sol, tunge skyer, yr og et utrolig sterkt lys bak skyene. Avreise etter frokost. Paserer den flotte Rødøya/Rødøyløven og velger alternativ lei gjennom flere trange sund- Selsøyvik, Kvarøy og Lurøysundet. Hestmannens hode var oppe i skyene i dag ! Etter enda en lang dags ferd ankommer jeg Sandnessjøen småbåthavn med en grei gjestebrygge og et fint servicebygg.

----- Onsdag 26.  juli ------

Strekning: Sandnessjøen - Dønna (11 nm)

Klesvask i dag. Skittentøyhaugen hadde en anselig høyde. Rengjøring og skrubbing av skutesiden under vannlinja. Det har grodd eksplosjonsartet de siste to ukene. Umulig å få det veldig bra, men pytt pytt. Saktere fart gir jo enda større naturopplevelser på sjøen. Varmen kommer , og det er helt vindstille ! Kaster tampene og kjører over til nordsiden av Dønna, til Gjesfjord. Ligger på svai i en nydelig avskjermet fjord. En skikkelig Nordlandsnatt med sol, ørn, nise og fiske. Torsken beit villig rett under Doffen (2-3 kgs).

----- Torsdag 27.  juli ------

Strekning: Dønna - Sandnessjøen (11 nm)

En fantastisk dag på svai i Gjesfjorden. Nydelig vær og relativt varmt (18-20 grader). Fiske, bading, jolletur/havørnsafari og avslapping. Mange niser "blåser" rundt Doffen. Tilbake til Sandnessjøen på kvelden.

----- Fredag 28.  juli ------

Strekning: Sandnessjøen - Herøy (11 nm)

En ny praktfull dag på Helgeland. Varmen stiger og sola skinner. Men nå måtte jeg bare ta sjauen med dieselfiltere: alle filterne ble byttet. I tillegg tok jeg en full inspeksjon av propellakselen. Den så bra ut. Ved avreise mot Herøy bygger det seg opp tunge skyer i horisonten. Varmen har jammen samme påvirkning på skyer og vær her nord som sørpå ! Været holder seg imidlertid fint her ute i havet. Legger til flytebrygga på Gotteløy, en av de mange små øyene som ligger ved Herøysundet, hvor Rannveig og Bjørn tar i mot. Her har jeg jammen vært før ! Kjenner meg igjen fra en jolletur for nesten en måned siden med Lars og Heidi. Rekeaften og tur opp på toppen av øya for å se en nydelig Aurora som så vidt tar seg en tur under horisonten.

----- Lørdag 29.  juli ------

Strekning: Herøy/Gotteløy

Knallvær ! Kjøretur til Bjørn sin hytte på Seløy hvor det selvsagt ble servert kaffe. En fantastisk fisketur på kvelden med Bjørn sin båt ga mange både store og små sei. Deretter ble hyttenaboer invitert og vi fråtset i nytrukket sei og lever, med øl og akevitt, fra midnatt og utover i de små timer.

----- Søndag 30.  juli ------

Strekning: Herøy - Gåsvær - Sandnessjøen (36 nm)

Enda bedre vær. I dag er det også veldig varmt 20-25 grader og vindstille. Tur ut i havet til Gåsvær hvor ankeret ble kastet. For første gang i sommer ble dykkermaska funnet fram og jeg snorklet i 16-17 graders varmt vann ! Retur via Gotteløy til Sandnessjøen småbåthavn med innlagt middagspause underveis ("hvalbiff på svai").  Det har virkelig begynt å gro på Doffen. Det innebærer både skraping under vannlinja og opprensking av diverse vanninntak og -utløp.