Søk i arkivet

Henrik Ibsen er en av båtene i Telemarkskanalen som nå skal gjennomgå en ansiktsløfting.FOTO:FERIEGUIDEN
Henrik Ibsen er en av båtene i Telemarkskanalen som nå skal gjennomgå en ansiktsløfting. FOTO:FERIEGUIDEN

Kraftig opprusting av kanalbåter

Over en periode på tre år skal det brukes 3,6 millioner kroner på å pusse opp kanalbåtene i Telemark, skriver Varden.no

En av årsakene til at noe måtte gjøres, var at passasjertrafikken på kanalbåtene har sunket år for år, fra 32.000 i år 2000 til 22.000 i 2005.
Kanalbåtselskapet Skien Dalen Skipsselskap A/S har gjennom flere år sett at deres to fartøyer Victoria og Henrik Ibsen har blitt stadig mer nedslitt. Nå ser styret for selskapet et overhengende behov for å pusse opp de to båtene. En ny forretningsplan for selskapet ble laget i sommer. Den legger opp til å imøtekomme en rekke av de ønskene turistene har gitt uttrykk for å gjøre kanalturen til en finere opplevelse.
Ideen er at det skal være kvalitet i alle ledd. Båtene skal bli mer komfortable. Informasjonslydbåndet skal erstattes av lokalkjente, bunadskledde guider. Tokke og Kviteseid er allerede i gang med å planlegge dette, gjennom at skoleungdom får opplæring gjennom skoleåret med sikte på sommerjobb som guider. ?Maten om bord skal i stor grad være lokalt produsert, og målet er at båtene skal ha ry for den gode maten om bord. ?
Budsjettet for satsingen på båtene er på 1,2 millioner kroner hvert år i tre år framover. Hvert år blir Telemark fylkeskommune bedt om å bidra med 600.000 kroner, mens kommunene Nome, Kviteseid, Skien og Tokke blir bedt om å komme med 150.000 kroner hver. Fylkesrådmannens råd er å si ja til søknaden. En ny forretningsplan for skipsselskapet legger opp til lønnsom drift fra og med 2009. - Telemarkskanalen er en av de enkeltattraksjonene i Telemark som genererer økt omsetning for annet næringsliv, påpeker fylkesrådmannen.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen