¯yvind Huse, produktsjef, Storebrand Skadeforsikring.

Venter ny skadetopp

I fjor ble det utbetalt over 325 millioner forsikringskroner på fritidsbåt, en økning på nesten 35 prosent over to år. I forkant av årets båtsesong spår bransjen ny rekord i skadeerstatning.

Publisert Sist oppdatert

– Norske fritidsbåter er større, raskere og ikke minst dyrere enn noensinne. Det er all grunn til å tro at erstatningssummene vil fortsette å øke, sier Øivind Huse, produktsjef i Storebrand Skadeforsikring.

 Statistikk fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) viser at mens antall innmeldte skader ved bruk av fritidsbåt holder seg konstant, skyter erstatningsbeløpene til himmels. I 2006 ble det utbetalt 326 millioner kroner i erstatning, 15,5 prosent mer enn året før og hele 33,9 prosent mer enn i 2004.

 

Uerfarne båtførere

6 av 10 innmeldte skader i 2006 dreide seg om grunnstøtinger, kollisjoner og lignende.

    – Mye av dette skyldes at det hver vår kommer nye båtførere og personer som har kjøpt ny båt. Dette øker risikoen for skader, og er også årsaken til at vi tilbyr lavere pris for erfarne båtførere, sier Huse i Storebrand.

    – Nye båtførere må bruke tid på å mestre båten. Ha gjerne med en erfaren båtfører de første turene, på samme måte som man øvelseskjører med bil, råder han.

 

Livsviktig VHF

Gunnar Larsen i Sjøassistanse forteller at motorhavari er et gjennomgående problem de første ukene av båtsesongen, mye på grunn av manglende vedlikehold etter at båten er hentet ut av vinteropplag.

    Det viktigste rådet han gir til alle båteiere, er å installere VHF-radio (Very High Frequency) av god kvalitet om bord.

    – Dette krever VHF-sertifikat og -konsesjon, som er en forutsetning for korrekt bruk. Skulle uhellet være ute, er dette den beste måten å sikre at hjelpen kommer raskt, sier Larsen.

 Telenor Maritim Radio ved Sjøassistanse tok imot og videreformidlet 1713 nød- og assistanseanrop over VHF i 2006.

 

Båttyver i hagen

Ifølge statistikken fra FNH kommer den største veksten i utbetalinger fra ulike skader som oppstår blant annet mens båten står i opplag.

    – Hærverk er en ganske vanlig skadetype. Det samme gjelder fallskader som følge av at stillaser kollapser, for eksempel under vekt av snø, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i FNH.

    Han advarer dessuten mot tyveri av båter som er på vei fra vinteropplag. – Vi ser en trend der båttyvene flytter oppmerksomheten fra forholdsvis godt bevoktede marinaer til båtfolkets hager og parkeringsplasser. Der står fritidsbåter gjerne på hengere i dagevis og venter på å bli fraktet til havna, og utgjør lett bytte for frekke tyver, sier han.

(Pressenytt)

Bilde over:

– Bruk tid på å mestre båten, enten du er ny båtfører eller har ny båt, råder Øivind Huse i Storebrand Skadeforsikring.

Foto: Johnny Syversen