Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter
Her ligger 200 stjålne båter

Her ligger 200 stjålne båter

Båttyverier er ikke bare et norsk problem. Syd i Spania har politiet samlet 200 stjålne båter som i dag er blitt til «Costa del Crime-museet».

Publisert Sist oppdatert

AV: Henrik Byrn og Henrich Nissen-Lie

Like ved byen Cártama, 30 km vest for Malaga, på et 33 mål inngjerdet område, ligger 200 stjålne båter stablet opp på hverandre i to – tre etasjer. Tyvgodset voktes av et dusin rottweilere innenfor det høye metallgjerdet. Foruten alle båtene og hundrevis av utenbordsmotorer skjuler stedet også 3.500 personbiler, ca. 100 store lastebiler, dusinvis av trailere og flere hundre motorsykler. Ja, til og med en buss som pleide å krysse Gibraltarstredet, med hulrommet i det dobbelte taket fullt av hasj, har havnet her.

Hyppigst i sommerhalvåret

-Det komer mange nye båter inn hit i sommerhalvåret, forteller vaktmannen som viser rundt i «museet».

-En gang fikk vi 60 båter på tre dager. Den illegale trafikken over stredet mellom Afrika og Europa utgjør et stort problem, forteller han. Hurtige båter er etterspurt både til smugling av narkotika og afrikanere som vil til det forgjettede Europa. I havnene langs kysten ligger det også beslaglagte båter og forfaller i store antall.

Norske båteiere for slappe

Nå kommer de kriminelle bandene fra Øst-Europa og stjeler båter og motorer for millioner. Båteierne må passe bedre på båtene og motorene sine,  sier Sverre Bø i «Ettersøksringen».

Trenden hittil i år synes å være at antall båttyverier er noe redusert, mens det stjeles flere utenbordsmotorer. Og det er en økning i antall vinningstyverier av kostbart utstyr fra båter i vinteropplag. Dette er hva de foreløpige rapportene fra sjøpolitet, forsikringsselskapene og den privatdrevne Ettersøksringen for stjålne båter viser.

Sveinung Stangeland ved Politiets sjøtjeneste i Sandefjord mener det var verre for 2 – 3 år siden. –Det største problemet nå på 2000-tallet er den organiserte kriminaliteten fra flere land i Øst-Europa som stjeler båter og motorer og trolig tar tyvgodset med seg  hjem. Båtene er i alle fall søkk vekk, sier Stangeland. Han håper på bedre registrering av båtene. Det vil også gjøre det lettere å stoppe den ulovlige privatimporten av båter fra utlandet. Tyveri av slike båter blir sjelden meldt til politiet, fordi eierne hverken har betalt moms eller registrert båtene her. Så det er store mørketall og mye usikkerhet med hensyn til omfanget av båttyveriene.

Båttyverier for 90 mill.  i fjor

Finansnæringens Hovedorganisasjon utarbeider årlige oversikter over skadene og tyveriene som er meldt til de norske forsikringsselskapene. Leif Osland, informasjonsansvarlig i organisasjonen, forteller at det var en kraftig økning i skadeutbetalingene for fritidsbåter i 2007. I alt 369,9 mill. kroner ble utbetalt, mot 325,5 mill. året før. Antall meldte skader økte samtidig fra 8.371 i 2006 til 8.657 i fjor.

Les mer om disse sakene i BÅTLIV 4 som nå er i handelen.