Ny lysløype gjennom Drøbaksundet

Ny lysløype gjennom Drøbaksundet

Til høsten vil en kveldsseilas gjennom Drøbaksundet bli noe ganske annet enn i dag. Ti meter høye merker, med grønne og røde mavebelter, vil ruve der det tidligere sto noen beskjedne blinkende merker og røde koster.

Publisert Sist oppdatert
http://k170.wip.no/photoalbum/view/?size=org&id=244676

Norges desidert mest trafikkerte båtled, indre Oslofjord, får nå nye ”øyne og ører” som skal gjøre livet letter for kjempene på kjøl og navigere mellom alle de små. Elleve merker skal på plass og tre gamle skal oppgraderes for å vise vei gjennom det trange Drøbaksundet og inn til Oslo. 41 millioner kroner koster det, pluss at det går med noen millioner til de merkene som skal stå utenfor Nesodden. Fire nye tilsvarende merker skal settes opp utenfor Svelvik, til en pris av 16 millioner kroner.

 

Siden i fjor sommer er det sprengt, spunset og pælet der Oslofjorden er på sitt smaleste, i Drøbaksundet. Aldr har fergene til Danmark og Tyskland, og resten av skipstrafikken kjørt gjennom sundet i så få knop. Anleggskarer fra FAS og Secora har håndtert båter av ymse slag, og på Lehmannsbrygga i Drøbak er snuplassen for bussene sterkt redusert. Her dominerer armeringsmatter, svære jernrør og betongbiler. Betongens konsistens kontrolleres under overoppsyn av Secoras prosjektleder Ronny Thorbjørnsen. Betongen pumpes så over i en container på den innleide arbeidsbåten fra Lindøya Slipp, som sørger for transport og påfyll av betong i et av fundamentene ved Drøbakgrunnen.

Les hele reportasjen med mange flere bilder i BÅTLIV 4, som er i handelen nå.