Søk i arkivet

Wallenius Wilhelmsens skip kan gå på biodrivstoff mener ZERO.Foto: Norges Rederiforbund
Wallenius Wilhelmsens skip kan gå på biodrivstoff mener ZERO.Foto: Norges Rederiforbund
Olav A. Oppdal fra Zero informerer om fornybare energikilder innen skipsfartsindustrien.
Olav A. Oppdal fra Zero informerer om fornybare energikilder innen skipsfartsindustrien.
Under utgravningene på operatomten ble den best bevarte norske samlingen av 1500- og 1600-talls skip funnet.Foto: NSM
Under utgravningene på operatomten ble den best bevarte norske samlingen av 1500- og 1600-talls skip funnet.Foto: NSM

Turist i egen by på Norsk Sjøfartsmuseum

Førstkommende søndag kan Oslo-folk bli «Turist i egen by», med et variert og spennende program på Norsk Sjøfartsmuseum.

Arrangøren innbyr både til informasjon om utgravninger av maritime kulturminner - og gir en anledning til å bli oppdatert på den nyeste utviklingen innen miljøvennlig skipsteknologi.

Program, søndag 26.april:

Kl 12.00 og kl. 15.00:

Hva fant arkeologene under operaen i Bjørvika?
Omvisning i utstillingen «Skipskirkegården i Bjørvika».
I utgravingene på Barcode-tomta har man kommet over den best bevarte samlingen av 1500- og 1600-talls skip og båter her til lands. Hele femten farkoster ble funnet.

Kl 13.00:

Fortellinger på seilskutedekket for de minste.

Kl 14.00:

Klimavennlig skipsfart - muligheter sett fra et miljøvernperspektiv.
Sivilingeniør Olav A. Opdal fra miljøstiftelsen Zero forteller om mulighetene for moderne skipstransport basert på fornybare energikilder, blant annet biodrivstoff.

Norge har verdens femte største handelsflåte, og har dermed store muligheter til å sette i verk klimatiltak i skipstrafikken. Dersom skipsfartsindustrien bytter ut fossilt brensel med biodrivstoff, vil den redusere klimautslippene med minimum 50 prosent i et livsløpsperspektiv.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen