Vestfoldkommuner ønsker felles fartsgrenser

Fartgrensekaoset langs norskekysten har irritert mange - og innimellom medført stive bøter for noen. Nå tar fire av landets viktigste båtkommuner tak i problemet.

Publisert Sist oppdatert

Tønsberg, Stokke, Nøtterøy og Tjøme har nedsatt et interkommunalt utvalg som jobber med å harmoniserer reglene i den vestfoldske skjærgården.

– Bakgrunnen for samarbeidet er at vi ser kysten i disse fire kommunene som en helhet. Folk som kommer med båt vet jo ikke hvilken kommune de er i. Derfor bør vi ha like regler og lik skilting, sier havnesjef Per Svennar i Tønsberg kommune til Tønsbergs Blad.

 

Utvalget vil i følge avisen foreslå maksgrense på fem knop i en rekke sund som i dag har ulike fartsgrenser, samt innføre en generell fem-knopsgrense for båter som går nærmere land enn 100 meter. Maksimal lovlig fart blir foreslått satt til 30 knop innenfor de ytterste øyene, en anbefaling som følger Kystverkets råd. Til neste år kan de raskeste båtene altså bli henvist til ytre led om de skal teste fartsressursene fullt ut.

Også fartsgrenseskiltingen skal det ryddes opp i: En felles type skilt med rød ramme og sort tekst erstatter de gamle skilttypene, og også plasseringen av skiltene vil kommunene se nærmere på.

Saken skal nå behandles politisk og går deretter ut på høring. Siste instans er behandling i Kystverket, og derfor vil ikke båtfolket merke de nye reglene før tidligst neste sommer. Men da blir det også lettere å være lovlydig båtfører i den vakre, men travle vestfoldske skjærgården.

Her foreslås det ifølge tb.no fem-knopsgrense

• Innenfor 100 meter fra land

• Tønsberg havn

• Husøysund

• Foynlandssundet

• Bjerkøysund

• Årøsund

• Vrengen (hovedsakelig vestre del)

• Tenvik

• Røssesund

• En del av Sandøsund (utenfor havna på Hvasser)

• Melsomvik-bukta og innenfor Ravnø, Gåsø og Gåsøkalven

Her foreslås det fartsgrense 30 knop:

• Generelt innefor de ytterste øyene