Forskningsprosjekt: Miljøriktig opphugging av utrangerte båter

Tusenvis av norske plastbåter nærmer seg pensjonsalderen eller har allerede gått ut på dato. Hvordan skal vi takle dette avfallsberget?

Publisert Sist oppdatert

Lovlig deponering kan koste en liten formue, og en ikke uvanlig løsning er derfor å slepe båten ut på dypet en mørk natt og senke den gamle sliteren. Men - dette er både ulovlig og lite miljøvennlig. Et forskingsprosjekt i regi av Veolia Miljø (tidligere Norsk Gjenvinning) i samarbeid med blant andre SINTEF, Norboat og Norsk Komposittforbund tester nå alternative ordninger i Oslofjord-området.

Innen 2012 skal en fremtidsløsning basert på kildesortering legges frem for myndighetene, skriver Moss Avis. Målet med forsøket er en leveringsordning etter mønster av systemet for innlevering av bilvrak, helst kombinert med kildesortering.

Og det mangler ikke på bidrag fra ivrige eiere av utrangerte båter: Siden prosjektet ble startet opp har Jan Fredrik Bergman i Veolia Miljø blitt kontaktet av mange båteiere, kommuner og båthavner som gjerne skulle bli kvitt båtene.

- Totalt har vi i dag 30 kasserte båter på hentelisten, sier Jan Fredrik Bergman til avisen.

Fem av dem ble hentet i Sonskilen båthavn i går og fraktet til Drammen for hogging og kildesortering.

- På hentelisten har vi båter fra Hvaler, Son, Sande, Melsomvik, Holmen, Bærum og Kragerø, sier Bergman.

Da Moss Avis lagde en reportasje tidligere i måneden om hvordan folk kunne kvitte seg med kasserte fritidsbåter, kunne blant annet Fuglevik Marina fortelle om et kjempeproblem. Daglig leder Arne Urstad satt på ikke mindre enn 100 tonn båtvrak, et stort problem for marinaen.

- Returordninger finnes ikke. Det betyr at vi må sende båtene til mottaket på Øra i Fredrikstad noe som koster flesk.

Foto: Marc Ryckaert/commons.wikimedia.org