Søk i arkivet

En ekte viking (Dagfinn Lien) hjelper Åsa inn i slusen.
En ekte viking (Dagfinn Lien) hjelper Åsa inn i slusen.
Per Bjørkum og Reidun Haaland
Per Bjørkum og Reidun Haaland
Åsa blir rodd inn til svenskekysten ved Mem
Åsa blir rodd inn til svenskekysten ved Mem

Replika av Osebergskipet på vellykket ferd

I Riga har Per Bjørkum fått bygget en replika av Osebergskipet som i sommer har vært på tokt i svenske farvann.

Per Bjørkum fra Sandefjord har fått bygget et vikingskip i Riga. Han betegner det som en replika av Osebergskipet. Det er bygget utfra originaltegningene men noen små endringer og han vil derfor ikke kalle det en kopi.

Grundig
Skipet har nøyaktig samme størrelse som Osebergskipet og utforming og utsmykking er identisk. Det samme gjelder årene og roret og seilet er på dette skipet drøye 90 m2. Skipet har ingen motor og eneste drivkraft er årer og seil.
En båtbygger i Riga har bygget skipet og en treskjærer har stått for utsmykkingen. Skipet er i likhet med Osebergskipet bygget i eik og masten er furu. Skipet ble sjøsatt 9 mai og ble døpt Åsa etter dronningen som antakeligvis ble funnet gravlagt sammen med Osebergskipet.

Gjennom årene har det vært et diskusjonstema hvorvidt Osebergskipet var et havgående fartøy. Mange mente at det var et promenadeskip eller rett og slett et gravskip siden det ble brukt som gravkammer for Dronning Åsa.
I 1987 ble det laget en kopi som het Dronninga men dette skipet sank ved første seilas. Siden ble det hevet og utbedret men sank på nytt, hvilket styrket troen på at skipet ikke var bygget for havet.

Sjøsatt
Nå har Per Bjørkum og det øvrige mannskapet på Åsa bevist at Osebergskipet var et havgående fartøy.
Åsa seilet fra Riga med en besetning på 19 mann 20 juni.  De gjorde en stopp på den estiske øya Rhunu i påvente av riktig vind. Den 22. juni startet turen over Østersjøen mot Gotland og var beregnet å vare 2-3 døgn. Men etter 1 døgn og 8 timer nådde skipet Gotland med en gjennomsnitsfart på litt under 6 knop og toppfart på 9,5 knop. Skipet tok inn mindre enn 10 liter vann og mannskapet kan fortelle at det lå utrolig godt på vannet.

Etter et halvannet døgn på Gotland satte de kursen mot Mem hvor Gøta-kanalen begynner og 26.juni nådde de fastlandet på nytt, et stort øyeblikk for nå er det et faktum at skipet har krysset havet. Innseilingen gjennom skjærgården var en utfordring i seg selv, men mannskapet klarte dette på en veldig flott og profesjonell måte.

«Åsa» har vært gjenstand for stor oppmerksomhet lang Gøta kanal.
– Skipet er uten tvil det mest fotograferte objekt i denne del av Sverige denne sommer og flere aviser har skrevet reportasjer. Dette har igjen fått publikum til å valfarte til kanalen for å få et glemt av denne severdighet. Alle om bord har vært kledd som vikinger når skipet seiler inn til havn og tettsteder, sier Bjørkum

Til Sandefjord
Fra Sjøtorp krysset Åsa Vänern med et mannskap på ti. Under overfarten var det bra vinn og toppfarten var på 8,5 knop. På Vänern fikk Åsa følge av vikingskipet Glad av Gilberga som har base i Nysäter. Begge vikingskip skulle ligge i Åmål under bluesfestivalen 9.- 12. juli og være en turistattraksjon. Samtidig skulle de seile litt på Vänern med passasjerer om bord.
– Dessverre ble Åmål rammet av et uvær som gjorde at det ikke ble seiling på Vänern. Planen var også at Vikingskipet Gaia fra Sandefjord – kopi av Gokstadskipet - skulle være i Åmål samtidig, men dessverre hadde Gaia reist når Åsa og Glad ankom.

Fra Åmål har Åsa tatt turen nedover mot Vänersborg og planen er å være i Kungälv under middelalderfestivalen 17.- 19. juli. Herfra gikk seilasen langs Sveriges kyst til Strømstadområdet og videre til Sandefjord,.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen