Farvel Tønsberg for denne gang!
Myhre har innredet med hel dobbelseng i forpiggen.
Her liker han seg godt.
Knut Arne Myhre er sjef på egen skute, og sjef i Tønsberg havn.

Samme båt i 23 år

Hvorfor bytte båt når man er fornøyd med den man har? Knut Arne Myhre og Grethe Hagen har hatt Nidelven sin siden den var ny i 1987.

Publisert Sist oppdatert

Vi møtte ekteparet i favorittsommerbyen Tønsberg. Når vi klappet til kai tok det bare noen minutter før Knut Arne stod klar med en flaske Bache Gabrielsen i neven og ville by på ankerdram. Kjenner du meg ikke igjen var det første han sa? Nei ikke umiddelbart, men vi ble forvekslet med en tidligere kollega som hadde laget ”Båten min” reportasje på Myhre i 2005. Her var alt som før altså.

1. mai 1987 var en stor dag i livet til Knut Arne. Da tøffet han ned til Skjeberg Båt og Bil for å hente vidunderet. En av datidens store og virkelig staselige cabincruisere, for det var det utrykket man brukte om båter av en slik størrelse.

Samme sommeren ble han medlem av Nidelvklubben, og et obligatorisk besøk hos familien Nilsen i Arendal var et must.

-Det var de flotteste folka du kan tenke deg, jeg å a Grete fikk låne nøkkelen til fabrikken, der kunne vi dusje og gå påtoalette. Dagen etter fikk vi låne den staselige Mercedes stasjonsvogna til Nilsen for å ta en tur ned til Arendal sentrum å vaske no klær. Siden da har vi vært hekta!

Nidelven til Myhre er godt tatt vare på. Han har selv jobbet som faglært billakkerer i alle år, og et skikkelig petimeter når det gjelder detaljer. Når det ble montert ny daviter sørget Myhre selvfølgelig for å forsterke hekken innvendig med aluminiumsplate fra fenderlista og opp til toppkanten av akterkabinen. Når han først fant en som kunne sy kalesje til båten hans på mål, bestilte han like godt to stykker. Kjekt å ha i tilfelle en gikk i stykker, og siden alle Nidelv 28 var kjent for å ha litt individuell plassering av kalesjeknappene var dette særdeles viktig. Ingen av originalknappene skulle flyttes på.

-Skal ikke se ut som båten min er skutt på med hagle vet du.

Båten har alt som kan oppdrives av utstyr. Fryseboks og kjøleskap, plotter, radar, autopilot, baugpropell og ankervinsj. Den ble satt inn i 1988 og har virket helt til nå. Motoren ble skiftet i 2001. Da ble det Volvo TAMD 190 hk turbodiesel.

Innredningen er også skiftet ut for å passe familien Myhre/Hagen. Den ble snekret hjemme på soverommet.

-Måtte kaste ut kjerringa da vet du, mens jeg hadde verksted. Men så ble det bra også!