Søk i arkivet

Storkonkursen: Redder Høvik Norsk Båtsenter?

Fortvilte bergensere håper at tomteeier Arne Høvik kan være med på å redde Norsk Båtsenter etter kollapsen i Johs Lunde Marine Group AS.

Ifølge Bergens Tidende er en viktig grunn til at kjempen Norsk Båtsenter i dag blir tatt under konkursbehandling at pengene fra salget av en Princess 95 aldri kom inn til Norsk Båtsenter. 65 millioner kroner ble i stedet brukt til andre formål i eieselskapet. Dette vil hverken daglig leder Ståle Daae Børnes eller bobestyrer Henrik Bie kommentere.
- Dette var før min tid, det jeg vet er at Nordea har en pant på 200 millioner kroner i moderselskapet og at alle våre konti er frosset, sier Daae Børnes til BT.
 
Ståle Daae Børnes understreker at han er beredt til å fortsette driften og ifølge avisens kilder jobbes det nå med å stable på plass en interessegruppe som kan overta hele båtsenteret. Sentralt her er Arne Høvik, som tidligere eide Norsk Båtsenter. Han driver også selskapene Nimbus Boat Arne Høvik og A. Høvik Eiendom AS, og eier ifølge avisen selve tomteområdet på Søreide, der en rekke store båtbedrifter er samlet. Også Princess selv skal være med i arbeidet med å sikre videre drift hos en av sine største forhandlere. 
 
Båtliv har ikke lykkes i å komme i kontakt med Ståle Daae Børnes eller Arne Høvik i formiddag, men avisens antagelser stemmer med analyser Båtliv har fått i det hordalanske båtmiljøet. Om også merker som Saga og Windy kommer tilbake i «folden», er rekonstruksjonen av storforhandleren bortimot komplett, mener kildene. 
 
Men akkurat dette siste momentet er ukjent for den nye Saga- og Windy-forhandleren Stølsli Marine. Olav Børge Stølsli, som tidligere har jobbet i Norsk Båtsenter overtok som forhandler av Saga og Windy da disse selskapene i fjor høst sa opp avtalen med Norsk Båtsenter.
- Jeg har overhodet ikke fått noen henvendelser vedrørende dette, sier Stølsli til Båtliv.
- Men på generelt grunnlag vil jeg tro at det er et godt tegn om Princess engasjerer seg. Det er jo Princess vi snakker om! Jeg vet nøyaktig hvor viktig det norske markedet for Princess, og fabrikken vil nok jobbe hardt for å skjerme kundene fra konsekvensene av konkursen og for å opprettholde en solid norsk forhandler.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen