Søk i arkivet

Flytemolo med «kjeller»

Flytemolo, flytebrygge og lagerrom i ett. Dét er hva Ålesund-bedriften Marina Solutions vil selge norske båtfolk.

Molosystemet som blir presentert på båtmessen «Dra til sjøs» i Bergen trekker veksler på erfaring med installasjoner for fiskeoppdrettsindustrien, og er et interessant alternativ til moloer av steinfyllinger eller betongknuter. 
 
Den viktigste enkeltkomponenten er en 50 meter lang flytende betongmolo. Moloen er hele 3,5 meter høy og inne i moloen er det vel 200 kvadratmeter gulvflate med stor takhøyde. Her er det god plass til boder, lagerlokaler eller et lite verksted. Adgangen til de indre gemakker skjer via trapper i begge endene av moloen. Hvert moloelement veier 700 tonn og slepes på plass i båthavnen.
 
- Sikkerheten ivaretas ved at rommet nede i moloen er oppdelt i flere seksjoner som gjerne kan utstyres med vanntette dører. I tillegg til de to trappene er det mulig å montere mannhull for oppvinsjing av utstyr som garn eller oljevernsystemer, sier daglig leder Torgeir Iversen i Marina Solutions.

 
 
Grunnmodellen har en meterhøy bølgebryter langs utsiden og det er mulig å kjøre biler og lastebiler på kaien om landgangen er dimensjonert for dette. Alternativt kan det settes opp små sjøboder på moloen. Flere elementer kan skjøtes sammen for de som ønsker en lengre kai, og moloen er solid forankret med ankere av samme type som de største oppdrettsanleggene benytter. I tillegg er moloen er sikret med nedstøpte bolter på landsiden. 
 
- Erfaringene med en prototype som er installert i Molde viser at systemet tåler all sjøgang åpne norske fjorder kan by på, men moloen er ikke dimensjonert for å ligge direkte ut mot havet. Derimot kan den motta større fartøyer som hurtigbåter og fôrbåter, sier Torgeir Ivarsen.
 
Selv i meget dårlig vær fungerer moloen som en effektiv bølgebryter. Men siden moloen beveger seg litt med været, er det påkrevet med gode fortøyningsfjærer på båtene for å oppta rykk, omtrent som på en normal betongflytebrygge.
- Hvorfor velge en slik løsning? 
- Betongmoloen er i langt mindre grad et permanent inngrep i strandsonen enn en utfylt molo, noe som gir mindre konsekvenser for vannutskiftingen i båthavnen. Systemet kan også i mange tilfeller vise seg å være rimeligere enn fyllingsmoloer, særlig om vannet er dypt. Dessuten er levetiden svært lang, og vedlikeholdskravene minimale, sier Iversen. 
 
Det er også mulig at slike flyttbare systemer, med de minimale naturinngrepene de medfører lettere vil få byggetillatelse.
 
Systemet støpes av Ulstein Betongindustri og leveres i samarbeid med Tria Marine på Askøy og Helgeland betong i Mo i Rana. Marina Solutions opererer ikke med fastpriser på flytemoloelementene, men Torgeir Iversen skisserer at en grunninstallasjon vil koste et sted rundt fire millioner kroner. Dette er inkludert transport og ankring, men uten moms.
 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen