Søk i arkivet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Antares legger til i Sandvika.
Antares legger til i Sandvika.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sommerkysten med Arnulf og “ANTARES”

Arnulf Wibe har kastet loss fra sin hjemmehavn i Oslo, via en kort avskjedsfest på gjestebryggene i Sandvika har han nå rukket å komme til svenskekysten på sin første uke om bord. Vi i Båtliv skal følge han på en fire måneder lang tur.

Arnulf Wibe har samarbeidet med oss i Båtliv i flere år allerede. Han har tidligere også skrevet logg-blogg fra sine turer for www.batliv.com Om bord har han med seg blader til utdeling, og han tar gjerne frem notatblokken om du har en god historie på lager. På tross av noen små startproblemer, presiserer Arnulf at han er verdens lykkeligste mann for tiden. Slå den om du kan!!!

Turens mål:
Oppleve kontraster med kystnatur og folk rundt Skagerak (Bohuslän, Jylland, Sørlandet) og på Vestlandet. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene. Hvordan påvirkes livet av de korte intense opplevelsene vi unner oss i i fritidsbåten om sommeren eller av å være yrkesaktiv på kysten? Gleder, utfordringer, stress eller sjelefred?

Fakta om Antares:
Chris Craft Constellation 57, bygget i Fort Lauderdale/USA og sjøsatt 1969. Ca 60 fot lang og 30 tonns vekt. Spanter og skrog i mahogny (hvitmalt) , oljet teakdekk, innredning i mye teak og mahogny, 3 lugarer med hvert sitt bad/dusj, bysse med spiseplass, salong, styreposisjon på øvre dekk som skilles fra spiseplass på akterdekket med en velutstyrt bardisk. To dieselmotorer GM Detroit V8 totaktere hver på ca 350 hk. Arnulf bor hele året i båten som alltid ligger på vannet.   

Fre dag 29/4    Fra Bestumkilen til Sandvika gjestehavn. Logg 650. Diesel 2300 l (kr 8,80/l på Maritim). Strekning: 6 nm   
Avreisen fra Bestumkilen kl 1800 med gode båtnaboer som hilste farvel fra brygga. Turen endte i en herlige vennefest i Sandvika gjestehavn. Ingen strøm å få der ennå, men heller ingen havneavgift. En utrolig idyllisk gjestehavn! Lars, Heidi, Dag, Idar var med underveis. I Sandvika kom også Espen, Tone, Rune Bjarnhild, Svein og Ole mønstret på til avskjedsfest.

Lør 30/4 Sandvika - Sandspollen    13 nm    Lørdag kveld tøffet jeg til Sandspollen. Der så jeg straks en kjenning som lå på svai - Drevsjø. Fortøyde intil og ble invitert om bord til Marit og Roy. Vi hygget oss lenge utover i den blikkstille vårnatta i den populære bukta.     Alene

Søn 1/5 Larkollen - Rørvika 23 nm Videre søndag 1/5 til Larkollen. På vei inn Rørvika mot den solide almenningskaia hvor jeg kunne ligge longside i den kraftige østavinden, spiller jeg ”Get lucky” med Mark Knophler så hele dekket vibrerer av subwooferen! Jeg følte meg lykkelig!
Var invitert av Alf og Goggen, to dedikerte medlemmer i Norsk motorskøyteklubb. Alf tok i mot tampene på kaia, og invitert meg til ”Foldinskøyta” som ligger i havna på Støtvik en kilometer unna. Den 43 fot lange og 83 år gamle risørskøyta har vært hans bolig i 12 år etter at han det meste av sitt liv har jobbet i utenriksfart. Vi grillet og hadde mye artig skipperjuging ytterst på moloen, med utsikt både nord- og sørover Oslofjorden. (Alf hadde observert Antares derfra i lang tid før jeg kom).
Køya fikk besøk litt seinere enn beregnet etter at generatoren skulle fyres opp en liten stund for å servere batteriene litt ekstra ladestrøm før natta. Stygg lyd og deretter døde  motoren i en gurglelyd. Lyden og ”befølingen” indikerte varmgang, og jeg konstaterte at impelleren lignet en ribbet høne. Ny impeller, som er viktig reserveutstyr, ble raskt montert og generatoren summet igjen som en bikube. Nattesøvenen ble god!   

2/5 Strømstad 30 nm De varme vårdagene har nå tatt slutt selv om sola skinner. Bare ca 8 grader på dagen. Kastevinder fra NØ presset Antares mot kaia. Måtte vente til det ble noen sekunders vindstille før jeg fikk skjøvet fra aleine, uten å skrape opp skutesiden eller havne i sjøen ved det avgjørende spranget ombord. Passerte skøyta ”Tenholm” fra Vikerhavna på Hvaler  som bedrev noe buksering utenfor Utgårdskilen. Skipper Jan G var så vennlig å la Antares ligge ved kaia si i mange dager i fjor sommer når det blåste som verst. Men han hørte/svarte ikke på min VHF oppkalling i dag.
Seilasen gikk på blankt hav over grensa og inn til Strømstad, hvor Gro og Chr Magnus tok i mot på brygga rett akter av deres 68 fots yacht Zanzibar. De lever ombord det meste av året. Det er godt å møte gode venner fra Norsk motorskøyteklubb og kunne spise sammen og juge utover kvelden! (tredje dagen på rad!)   

3/5    Lysekil 48 nm    . Kraftig regn og haglskurer på morrakvisten. Første dråper på Antares dekk dette året. Hvor finner jeg årets lekasjer? Jo, den første avslørtes raskt. Brødskiva til frokost ble påsmurt med et utrolig utvannet syltetøy. Med andre ord, leksjen befant seg et eller annet sted på styrbord side mellom overbygning og dekk. Tok farvel og fyrte opp motorene, men den rutinemessige kontrollen av motorer avslørte at noen dråper som jeg så i går var mer enn som så. Et oppsamlingsfat jeg plasserte der hadde nå en mer betydelig mengde væske, og jeg så på fargen at det dreide seg om kjølevæske. Det piplet ut fra en 70 mm slange som så litt løen ut. Chr Magnus hjalp til, og han viste meg en båtbutikk på kaia som hadde de nyeste og mest solide slangeklemmer. Klemmene ble byttet, men å bytte slange er en større jobb ettersom kjølevæske må tappes ned, så jeg avventer og observerer i første omgang (retter inn mitt nyanskaffede motor-overvåkingskamera og har dermed litt kontroll gjennom et videobilde som hentes opp i hjørnet av kartplotteren). Hadde en fin tur på flatt vann og tok kvelden i den fine gjestehavna i Lysekil.   

Ons  4/5 Lysekil  Har fått en reaksjon etter for mye jobb og hektiske forberedelse før avreisen. Fikk migrene og er helt tom for energi. Trenger en hviledag. Småsover, går turer i Lysekil og pusser rekkestøttene. Finner ikke så mye spennende i byen selv om den har en fint bevart gammel bydel. Kirken som står så høyt at den fungerer som sjømerke både fra nord og sør, er også flott. Havna er mest turistpreget og nesten ingen innbyggere vandrer langs bryggene når sola skinner, slik som er vanlig i mange andre sjøfartsbyer.   

Tors 5/5 Knippla-Öckerö 35 nm Siste sommer når jeg tøffet denne leia på tur hjem fra Danmark, måtte jeg stanse og vente i flere sund fordi trafikken rett og slett var for stor. I dag hadde jeg det første møte med en annen fritidsbåt! Det blåser mye mer enn jeg har opplevd så langt på turen, 8-9 m/s. Har tydeligvis bodd for lenge i båten (2 år) og toppen av sløvhet har nådd meg. Mente at jeg gjorde sjøklar før avreise, men utrolig mange ting blir ved sitt vante når man ligger halve året i en rolig vinterhavn. Jeg så rett og slett ikke alle de tingene som plutselig ville ut av hyller og skap når høy sjø ga kraftig rulling. Det som veltet måtte bare bli liggende til jeg kom i havn (ulempe med å seile aleine). Ankom den idylliske havna på Knippla, men innerst var den var trang for Antares i kraftige kastevinder. Uten baugpropell måtte jeg ombestemme meg og hurtig bakke ut til ytre havn for å unngå å miste styringa. Vel fortøyd startet rydding og vasking, mest i byssa. Konklusjonen ble at jeg aldri mer skal kjøpe boks med fetaost i terninger. De sprer seg noe fryktelig, og griser til hele dørken når kjøleskapet velter og tømmer seg! Aldri mer! Gikk tur på øya og pratet om båt og fiske med Leif som gjorde siste finish før sjøsetting. Det er så lite fisk å få at han vil prøve å selge båten sin i år. Hadde telefonisk kontakt med havnefogd Alex på Vesterø, Læsø. Han ønsker Antares velkommen i morgen kveld og håper at vinden og Kattegat roer seg for en trygg overfart fra Sverige.   


 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen