Ønsker seg flere nordmenn

Svenske, tyske og danske båter dominerer på vannveien tvers igjennom sentrale Sverige. Nå spør svenskene seg hvor det blir av nordmennene.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn legger igjen mest penger i Sverige av alle internasjonale turister. Vi har dessuten flest sengedøgn blant alle besøkende utlendinger, for ikke å glemme at nordmenn er et sjøfarende folk som i europeisk sammenheng har en svært stor andel fritidsbåtferierende i forhold til folketallet.  Men på Göta kanal, som strekker seg fra Sjötorp ved innsjøen Vättern til Mem ved kysten av Østersjøen, er ikke nordmenn spesielt dominerende.

 

– Norske båter finnes det selvsagt på kanalen hvert år, og mange av dem som har fått smaken på kanalene, kommer også gjerne tilbake. Men at det ikke er flere nordmenn på Göta kanal er egentlig litt merkelig, sier markeds- og informasjonssjef i AB Göta kanalbolag, Anna Meyer.

 

Noe for alle

Meyer har et poeng. For det er flere elementer i ferietilbudet til Göta kanal som burde passe oss nordmenn bra, og som både svenskene selv og mange tilreisende europeere nyter til fulle. I Sverige er Göta kanal en institusjon – et reisemål for mange uansett alder, livssituasjon og budsjett. Turistene seiler kanalen i egen båt, de booker kanalcruise, de sykler langs vannveien, de padler eller de camper. Mange tar del i de ulike kultur- og aktivitetstilbudene langs kanalen, eller kommer langveisfra bare for å se og la seg fascinere av den gamle men velfungerende mekanikken bak båtslusingen.

 

Ingen stress og mas

Men først og fremst kommer de over 3 millioner årlig besøkende for å la seg vugge inn i en tilstand av total ro. Den ultimate feriestemning, på mange måter. Det er effekten miljøet på og rundt kanalen har for mange tilreisende, enten de kommer vannveien eller landeveien.

 

– Nordmenn er svært glade i naturen, og trives bedre i skog og mark enn oss svensker. Aktivitetsferier og familiefokus er også svært vanlig i Norge. Dermed er kanalreise som konsept noe som skulle passe bra for nordmenn flest, mener Anna Meyer.

ØNSKER FLERE NORDMENN: Den 100. norske båten får champagne.

Norsk prisutdeling

I år ønsker Göta kanal å gjøre heder på de norske båtreisende i kanalen. Båt nummer 100 som passerer kanalen ved Motala vil vinne en champagne og en flott gave fra kanalselskapet.

 

– Vi vet at nesten 80 prosent av den norske fritidsbåtflåten befinner seg i og rundt Oslofjorden. Dermed er det overkommelig for mange å nå oss med egen båt, enten de tar turen igjennom Trollhätte kanal, eller kjører båten på henger. Nordmenn er generelt sett svært dyktige båtfolk, så det er ikke så rart at vi ønsker oss flere nordmenn på kanalen, avslutter markeds og informasjonssjef i Göta kanalbolag,  Anna Meyer.

 

 

Fakta om Göta kanal

Göta kanal er en av Sveriges mest kjente og mest populære turistattraksjoner. Kanalen har i snart 200 år vært en møteplass for mennesker fra hele verden, og blir besøkt av rundt 3 millioner turister årlig. Rundt 3000 båter trafikkerer kanalen under sesong. På www.gotakanal.se kan du finne all informasjon om Göta kanal.

Her kan du også bestille ”Resemagasin Göta Kanal” med Turist- og sykkelkart (gratis).

 

Småfakta

Göta kanal: Vänern (Sjötorp) - Østersjøen (Mem)

Lengde: 190 km

Antall sluser: 58

Max mål for båter:

Lengde: 30 m, bredde: 7 m, dybde: 2,82 m

Mastehøyde: 22 m.

Maksimal hastighet: 5 knop.

Høyeste punkt:            Tåtorp-Forsvik (91,8 m.o.h.)

Sjøkart:            Svenske Sjöfartsverket “Båtsportkart Göta kanal”

Tid åpen: 2/5 – 2/10, 2011

Trollhätte kanal: Göteborg-Vänern, 80 km, 6 sluser, åpen året rundt, trafikeres

av handelsfartøy.

 

Historie

Göta kanal er ansett som en av de mest omfattende svenske byggverk igjennom tidene. Kanalen ble planlagt som et resultat av at danskene krevde toll på all skipstrafikk igjennom Öresund, og dermed var det mye å spare på å legge trafikken på vannveier igjennom sentrale Sverige. Allerede i år 1516 ble idéen om kanalen fremmet, men først 300 år senere ble prosjektet påbegynt. Greven og marineoffiseren Baltzar von Platen er ansett som initiativtakeren som fikk myndighetene til å starte utgravingen. I snitt jobbet 58 000 mann over 22 år før kanalen sto ferdig til bruk 26. september 1832.

 

Noen høydepunkter langs Göta kanal sommeren 2011

Norsholm Comedy Theatre spiller Mandragola av Nicola Machiavelli - premiere den 28 juli.

Brunneby Musteri er Sveriges minste hageshow og åpner den 14. Mai. I løpet av sommeren blir det jordbærdager og epledager.

 

Guidet kulturpaddling på Göta kanal – heldags kulturpaddling i trekanoer med kanalens historia på menyen. Går fra Töreboda til Hajstorps sluser og tilbake.

VätternAquarium – Sveriges største ferskvannsakvarium - åpner i Motala havn i midten av juni, se www.motala.se

”Mat och möten” - matfestival med lokalprodusert mat i Västgötadelen av kanalen, 8 til 10 juli i Norrqvarn.

Karlsborgs festning – "Jakten på den svenske gullreserven" - en ny opplevelse med 3D-filmer og spill på en 180-graders skjerm. Premiere etter midtsommer, www.karlsborgsturism.se

 

Hatha yoga og poweryoga weekend med sykling langs Göta kanal, www.cykelsemester.se

Teater i Forsvik - William Shakespeares samlede verker i 97 min.

Veteranbiltreff i Hajstorp – onsdager i sommer, 1/6, 15/6, 29/6, 13/7, 3/8, 17/8.

Middelalderens dyr: Eksperimenter, oppgaver og spill for alle barn - Visitor Center i Söderköpings kanalhavn.

Museihuset ved Göta kanal huser en stor utstilling av veteranbåter og totalt 2500 leketøysbiler og en rekke modelltog fra tidlig 1900-tallet www.museihuset.se.