Hurtigruta o`yeah!
Hurtigruta o`yeah!
Hurtigruta o`yeah!
Hurtigruta o`yeah!

Hurtigruta o`yeah!

For en som driver med ”båtspotteing”, er NRK`s gigantsatsing på Hurtigruta en fantastisk reise i norsk båtliv. For resten av verdens befolkning, -en orgie i norsk nasjonalromantikk og vakre kystbilder.

Publisert Sist oppdatert

For en som er glad i å drive med ”båtspotting”, det vil si å tippe/kjenne igjen båttyper, så er programmet vel verdt å følge med på. Her dukker det opp mye rart. Det kan vi underskrive på. Båter vi aldri visste eksisterte, og mange vi garantert kjenner. Ikke få Targaer for eksempel, og ut fra Trondheim ble Hurtigruten fulgt av en liten Bella 652 CC som klistret seg til TV-linsa selv om sjøen etter hvert gikk ganske tung i indre deler av Trondheimsfjorden. Det som gleder oss mest med å sitte og se på båter i alle størrelser og fasonger komme opp langs skutesiden på hurtigruta, er at de aller fleste om bord bruker redningsvest. Men en ting vi ikke liker like godt, det er når mange dristige båtførere krysser rett foran hurtigruteskipet "Nordnorge". Det kan være livsfarlig. En motorstopp her og du blir garantert sugd ned av sjøen som omgir baugen på kolossen som kommer i 15 knops fart.

Nå har vi brukt timer foran skjermen og duvet oss fra Bergen til Stokksund i Trøndelag. En fantastisk og betagende sjøreise som får det til å vibrerer litt ekstra både her og der når det ene vakre bilde etter det andre avløser hverandre. Her er NRK i ferd med å sette verdensrekord i lengste sammenhengende direktesendte TV-sending noen gang 5,5 døgn direkte, minutt for minutt. Men de setter også kysten, folket og kystkulturen vår ettertrykkelig på kartet med den massive dekningen. Vi som elsker båter og båtlivet oppdager at de finnes utrolige mange sjøglade båtmennesker langs vår langstrakte kyst. Bildene viser det!! Å apropos bilder. I går kveld under tillegging til kai i Ålesund, ble vi plutselig var et kjent båtmenneske og god kollega fra konkurrenten Båtmagasinet. Der stod Atle Knutsen og blomstret. Vi, som alle andre, kastet oss på telefonen for å gi mannen beskjed om at nå var han på TV, og hvis han skulle vært et helt annet sted, gikk det ikke an å lyge seg fra denne. Spøk til side, vi nevner dette fordi vi legger merke til at det er like populært og spektakulært å komme på TV i dag som for 50 år siden. Spesielt når man kan time det hele med bruk av mobiltelefon.

På vei rundt Fosen og inn Stokksundet hadde øyfolket inntatt Stokksundbrua med sine 30 meter fri seilingshøyde. Bannerne og de norske flaggene ble nok en manifestasjon over hvor sammensatt dette landet vårt er. Det var ikke mange meterne mellom radarmastene på ”Nordnorge” og folket som stod på brua da den smatt under. Jubelropene fra de mange hundre fremmøtte hørtes helt inn på brua til styrmannen som stod til rors. Han kvitterte med et langt støt i fløyta. Vi kvitterer med å si at det finnes ikke bedre TV en dette, du må bare finne deg i å roe litt ned og nyte den fantastiske utsikten. For meg blir 50-tommeren som et gigantisk levende bilde på nasjonalromantikken anno 2011.

Byggeår: 1997

Byggested: Kleven verft, Ulstein

Passasjerer: 691

Køyer: 457

Bilplasser: 45

Bruttotonnasje: 11384

Lengde: 123,3 m

Bredde: 19,5 m

Fart: 15

Alle bilden er skjermdropp fra NRK´s mange live kameraer om bord.

Følg også vår egen resieglade Arnulf Wibe i Antares. Ny loggblogg fra hans fire måneders reise langs kysten er lagt ut i dag lørdag.