Søk i arkivet

Et artig møte.
Et artig møte.
Maksimal hastighet på land er 10 kilometer i timen.
Maksimal hastighet på land er 10 kilometer i timen.
Sand og stigninger er ikke noe problem.
Sand og stigninger er ikke noe problem.
Bra bakkeklaring og trekk på alle hjulene.
Bra bakkeklaring og trekk på alle hjulene.
Inn til land, hjelpemotoren startes.
Inn til land, hjelpemotoren startes.

Stafettpinnen over til amfibie-RIB

Familieturen med Clipper 36 er over. Nå returnerer vi båten til Stavanger, mens Båtliv-journalist Jørn Finsrud legger ut på sitt vestlandstokt med en Sealegs 7.1 amfibie-RIB.

Vi traff tilfeldigvis Sealegs-forhandleren da han var på tur med båten i Skudeneshavn og benyttet sjansen til få en kjapp demonstrasjon av båten. 
 
Den lille kveldsturen imponerte. Med en 150 hesters Evinrude i hekken var båten kjapp i starten og aksellererte lynraskt opp til en marsjfart på over 30 knop, dette til tross for at det var hele fire voksne og tre barn om bord. Og - da vi nærmet oss stranden var det bare for føreren å starte hjelpemotoren, senke hjulene og kjøre i land! 
Naturstridig og veldig moro! 
 
Med hydraulisk drift på alle tre hjul, muligheter for å takle stigninger på inntil 30 grader,  bra bakkeklaring og et skrog som som er bygget for å tåle dropp fra helikoptere er RIB’en fra New Zealand en seriøs konstruksjon på alle måter. Det viser da også den nokså stive prisen, fullspekket med utstyr vil den største Sealegs-modellen koste nærmere millionen. 
 
Det er bare å ønske Jørn Finsrud lykke til og god tur. Han vil få noen morsomme dager på den originale farkosten. Jørns tur går etter planen rundt i Ryfylke med en mulig tur til Sunnhordland. Alle som har tips om reisemål eller ønsker å komme i kontakt med ham kan sende en mail til jorn@batliv.com
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen