Søk i arkivet

Frik?pta frÂn fotograf och modell t o m 2009. UtlÂning endast till samarbetspartners, aldrig f?r kommersiellt syfte. / All rights purchased from photographer and model until 2009 inclusive. May be loaned by colloboration partners, may not be used for commercial purposes.
Frik?pta frÂn fotograf och modell t o m 2009. UtlÂning endast till samarbetspartners, aldrig f?r kommersiellt syfte. / All rights purchased from photographer and model until 2009 inclusive. May be loaned by colloboration partners, may not be used ... Foto:
Foto:

Hun overlevde Titanic med 100 år

Den klassiske kanalbåten M/S Wilhelm Tham ble bygget samtidig som Titanic. 100 år senere seiler hun fortsatt på Gøta kanal.  

Båten ble bygget ved Motala verksted i 1912, på samme tid som Titanic sank på sin tragiske jomfrutur. I de fleste av sine 100 år har jubilanten fraktet gjester på kanalen mellom vestkysten og østkysten av Sverige, og M/S Wilhelm Tham seiler fortsatt cruise på vannveiene tvers igjennom Sverige. Hun har aldri opplevd en større pågang enn i dag, spesielt fra nordmenn. 
- Derfor får jubilanten utvidet sitt rutetilbud i jubileumsåret, sier administrerende direktør i Rederi AB Göta Kanal, Håkan Gullberg i en pressemelding.
 
Nytt på programmet er et firedagers kyst-til-kyst-cruise og flere tema-cruise. - Interessen er stor, for gjestene ønsker intim stemning og følelsen av å være med på noe eksklusivt. På M/S Wilhelm Tham er det bare plass til 50 gjester, i sterk kontrast til de enorme cruiseskipene i Middelhavet og Karibia. Å flyte stille på Gøta kanal krever ikke sjøsyketabletter, visum eller vaksiner. Sikkerheten er også noe folk er opptatte av, og mange føler seg tryggere på kanalen enn ute på havet. Et «innlandscruise» som dette gir dessuten en egen visuell opplevelse, sier Håkan Gullberg. 

Norsk turagent er Escape Travel.
 
 
Fakta om M/S Wilhelm Tham
M/S Wilhelm Tham ble bygget år 1912 ved Motala verkstad. Hun ble oppkalt etter Husquarna-direktøren og industrimannen Wilhelm Tham. Sitt nåværende utseende fikk M/S Wilhelm Tham ved Falkenbergs Verft i 1961. Blant annet ble dekkshuset flyttet frem til masten, og på den måten ble antall lugarer doblet. I 1965 måtte dampmaskinen vike for dieseldrift, og siden 2001 har skipet tilhørt Strömma Turism & Sjöfart, som kjøpte Rederi AB Astrea. 
M/S Wilhelm Tham ble erklært som kulturminne år 2004. 
 
(Pressemelding)
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen