Søk i arkivet

Løkta på Ingøy er det mange fiskere som har blitt lykkelige over å se.
Skipper Klann lager videodokumentar om Ingøy.
Andrine lever som eneste ungdom på  øya Ingøy ved Brantshavets bredd.
Andrine lever som eneste ungdom på øya Ingøy ved Brantshavets bredd.
Gassanlegget på Melkøya blir litt trolsk i solnedgangen.
Midt i mellom hav og himmel finner vi guds hus på Ingøy.
Andrine foran skolen sin på Ingøy. her er hun eneste elev, men har to lærere.
Vindmølleparken på Måsøy.
Naturens skaperkraft er stor.
Stadig nye steder forlates. Himmelen er høy over vakre Bergsfjord i Loppa.
Møte med mennesker. Monica Klausen og datteren Andrine Klausen Simonsen lever livet på sin spåesielle måte Ingøy.
Selvfanget torsk.
Et skikkelig Kaill-kauk! Midtveis mellom Loppa og Hammerfest  satte skipperen ekstra pris på denne dagen med mye lyd og fakter.
Et skikkelig Kaill-kauk! Midtveis mellom Loppa og Hammerfest satte skipperen ekstra pris på denne dagen med mye lyd og fakter.

Skipperens gode dag

Magne Klann har vært skipper på Havna Live skuta siden turen startet i Halden for  23 dager siden. I går hadde han en av sine bedre dager om bord.

Etter et par dager med et forrykende vær i Troms, våknet vi opp til platt hav i den lille bygda Bergsfjord i Loppa kommune. Natta før tok vi avgjørelsen om å avbryte et forsøk på å komme oss til Øksfjord, og vi var ikke alene om å ha søkt en god havn for å si det sånn. Bergsfjord var full av enmannsjarker.
Etter og ha fylt magen med kaffe og noen ferske brødblingser, og drivstofftanken med solar (lokalt utrykk på diesel), kunne vi legge av gårde på turens lengste etappe. Loggen kom til å vise 135 nautiske mil denne dagen, men dit frem er det mange historier. Ikke minst for skipperen.

Fikk fisk ja!
Han hadde vært hos den lokale kjøpmannen i Bergsfjord og handlet fiskeutstyr. Eller det vil si han hadde fått et gammelt juksasnøre som måtte restaureres  før bruk. Kjøpmannen ga oss ei gammel tvinne, mot at vi brukte 300 kroner på en svenskepilk og noen gummimakk. Han var da kremmer. Vi fant oss en grunne straks vi entret Lopphavet. Pilken gikk i sjøen, og det tok akkurat to nøkk, eller 10 sekunder, så ropte sjefen fra akterdekket, fesk!!!!! Han har lært seg dialekten, eller prøver i hvert fall. Opp kom det torsk etter torsk, og vi hadde ligget stille på flaket i cirka ett kvarter. Man skal sjelden blande seg inn i andres fiskelykke, men styrmann Pedersen ville også prøve. Det endte  i katastrofe. Svenskepilken ble sittende fast på første kastet, skipperen tok igjen over, men vi måtte gi opp pilken og slite snøret. I Bøtta lå det likevel fire to kilos torsker. Middagen var i hvert fall sikret.
Lopphavet hadde lagt seg til hvile og vi skulle gå mot Hammerfest og Ingøy. På grunn av været kunne vi stå ute å styre.  Da vi passerte sørgående hurtigrute midtveis begynte skipper Klann og kallkauke. Store ord ble små mellom de hvitkalkede fjellene, men de utrykte veldig sterkt hva vi følte om bord.
Ingøy neste
Etter en snarlig visitt i gassbyen Hammerfest, bar det ut mot øya i havet. For Ingøy er siste bebodde  utpost mot Barentshavet, og her finner vi Finnmarks høyeste radiomast på 360 meter, og landets minste skole med en elev og to lærere. Andrine Klausen Simonsen er 13 år og lever alene som ungdom på den lille øya. Mammaen heter Monica og er født og oppvokst der. Hun er i dag driftsleder på fiskebruket som har en stor skare av faste fiskere som leverandører. Da vi ankom øya var det rigget til grillfest ytterst på moloen, det spilte ingen rolle om det var mandag. Denne uka hadde Andrine besøk av sitt søskenbarn Hanna Klausen som også fikk være gjesteelev på skolen. Monica Klausen fortalte at det var vanlig at de hentet hit venner og bekjente for å fylle skolestua med litt mer liv. At Andrine likte seg i eget selskap ble vi ikke i tvil om. En annen side av henne handlet om musikk og lange reiser. For mor og datter dro ofte fra Ingøy. Ut i verden for å se konserter eller oppleve andre kulturer. For å spe på feriekassen vasket Andrine sin egen skolestue, og sanket måseegg for faste oppkjøpere i Troms. De betalte åtte kroner egget så det kunne fort bli noen kroner. Skipper Klann fikk et unikt innblikk i Andrines liv her ute da han laget sitt videoportrett. Noe du kan se på Havna Live om kort tid.

Sterkt møte med Nordkapp
Fra Ingøy kan man se helt til Nordkapp, og det var det vi måtte gjøre nå. Skipper Klann ville tilbake til båten for å ta fatt på siste etappe, de 55 nautiske milene rundt Nordkapp-platået. Selve høydepunket på reisen mente han. Vi vinket farvel til gjestfrie Ingøyværinger som fortsatte festen på moloen og det gode livet på sin utpost i havet. Klokken var allerede blitt åtte på kvelden, men hva gjør vel det når sola fortsatt står høyt på himmelen her i Nord, og havet byr på god og trygg seilas.
Hva mer skal man si, enn at når vi lå under Nordkapp platået etter et par timers gange, hadde vi problemer med å holde kjeft. Naturen var voldsom, og dette ble et voldsomt øyeblikk for  både skipperen og hans styrmann. Naturen oser så mye råskap akkurat her under Nordkapp-platået at man nesten føler litt frykt. Verdens ende, jo, ja. Klippen som stuper ned i havet og som hele verden vil bestige blir som et monster når du ligger i store havdønninger med en liten 26 fots båt. Skipper Klann veksler mellom eufori og ydmykhet til øyeblikket. Et av de sterkeste på hele turen i følge han selv.

-I går var hvert av stoppene som en hel dag. Intense møter med folk og natur, sier Klann når han forsøker å oppsummere den lengste og lyseste dagen så langt.

PS: Vi var fremme i Honningsvåg like over midnatt. Sleit litt med å finne plass. Stekte oss skipperfanget torsk, og tørnet inn klokken halv to. Allerede klokken to banket det på vinduet. Vi hadde selvsagt lagt oss på en privat brygge og eieren ville veldig gjerne ha plassen sin. Så var det å jakte på nye plass og ny strøm. Dag og natt går liksom i ett når vi er på tur med Havna Live.