Hjuldamper på Gøta Kanal

Hjuldamper på Gøta Kanal

Det er ikke bare på Mjøsa du kan seile med en gammel hjuldamper. Nå kan svenskene invitere til nostalgisk turer med en nybygget kopi av et fartøy som sank på Vättern en mørk natt i 1856.

Publisert Sist oppdatert

I 20 år seilte den stolte hjuldamperen «Eric Nordevall» på Götakanalen. Skipet var bygget ved Hammarstens Varv i 1836 og var et av de aller første fartøyene som seilte på kanalen tvers gjennom Sverige. Navnet fikk hun etter den svenske ingeniøren som bygget store deler av Götakanalen. Alt gikk fint helt til 4. juni 1856.  Mens både kapteinen og førstestyrmann lå og sov hadde rorvakten misforstått en ordre og seilte skuta på grunn på feil side av en øy. Først to dager senere lyktes det å trekke havaristen ut på dypt vann.

Men det viste seg at skipet var lekk og etter kort tid måtte man kappe sleperen. «Eric Nordevall» gikk ned og la seg pent på bunn, under 45 meter vann. Rederiet anså skipet som tapt og gjorde ikke noe forsøk på berging. Etter en tid var både skuta og historien gått i glemmeboken.  Inntil noen dykkere fant vraket i 1980.

Fem år etter at skipet var oppdaget, ble det dannet en ideell forening hvis mål var å bygge en replika av «Eric Nordevall» og allerede 6. juni 2009 ble «Eric Nordevall II» sjøsatt og slept til Motala for å få sin nye dampmaskin installert. To år senere var nybygget ferdig utrustet og kunne for egen maskin seile til Stockholm der hun ble døpt av selveste kronprinsesse Victoria 29. august.

Nå er skipet i trafikk på Göta Kanal igjen.  12 år har det tatt og flere tusen arbeidstimer er nedlagt i prosjektet som har kostet 75 mill. svenske kroner. Pengene er kommet fra EU-bidrag og sponsorstøtte. Om bord er det 18 kabiner og plass til 80 passasjerer. Interessen for å gjenoppleve turen gjennom Sverige på en hjuldamper er stor.

Vil du vite mer om skipet kan du gå inn på www.nordevall.com