Dronning Tyra på vei ned Storelva.
Her blir det hundre meter gjestebrygge, forteller Terje Dalen.
Vann i fossen.
Terje Dalen ved bryggs.
Riddergården var tidligere et hotell som blant annet har huset flere amerikanske presidenter.
Det er like før vannet slippes gjennom fossen i Hønefoss.
Dronning Tyra klar for vielse ned mot Helgelandsmoen.
Gunn Fornes var gjest i bryllup og ble også passasjer nummer 15.000 i Dronning Tyra som trafikkerer mellom Helgelandsmoen og Hønefoss.
Terje Dalen har vært en av pådriverne i Stiftelsen Glatved Brygge.

Entusiaster har gitt nytt innlands-båtliv

Tre karer satt i en kjeller for åtte år siden og fikk en idé som har gitt båtfolket tilgang til en av Norges flotteste båtperler.

Publisert Sist oppdatert

Storevla har tatt mange propeller gjennom årene, og har vært forbeholdt lokalkjente som har turt å ta sjansen. I dag kan vi kjøre trygt, i en godt oppmerket led mellom Tyrifjorden og i Hønefoss. Og når vi kommer til Hønefoss har det også kommet opp en stor brygge. Den er satt opp av stiftelsen, som ble startet etter ideen i kjelleren i Hønefoss i 2003. Det var Erik Stokke, Terje Andersen og Terje Dalen. Vi møter Terje Dalen på Glatved brygge, etter en natt ved Randselva.

– Etter at vi fikk ideen i 2003 etablerte vi Stiftelsen Gltved Brygge i 2005. Man har snakket i mange år om å ta elva i bruk. Mange har hatt ideer og planer, og det er mer enn hundre år siden forrige gang elva ble mudret opp, forteller Terje Dalen. Han forteller videre at hele prosjektet hav vært et bypatriotisk spleiselag, og mange har bidratt, både med penger og med dugnad, for å få til brygga vi nå står på.

Da elva var ferdig merket tok båttrafikken seg opp, og Dronning Tyra, en av 17 båter som er blitt brukt i København, ble kjøpt til å trafikkere på Storelva, med utgangspunkt fra Helgelandsmoen. På Glatved brygge har den god plass til å legge til, og mens vi er i Hønefoss kommer den med full båt, fra Helgelandsmoen, med et utdrikningslag, noen som tidligere har jobbet i forsvaret og mange andre passasjerer. Og om bord igjen går passasjer nummer 15.000 mens vi er der. XXX er en av gjestene i et vielse som skal være i Dronning Tyra, på turen fra Hønefoss til Helgelandsmoen, der de holder festen videre på hotellet, der Forsvaret tidligere holdt til. Der er det for øvrig blitt et badeland, men dessverre er det dårlig med båtplass for andre båter enn Dronning Tyra.

Vi vil anbefale at du setter båten ut i Tyrifjorden om du skal ta turen opp Storelva, men du kan også sette ut båten ganske nær Hønefoss.

Se bilder fra turen opp Storelva

– Vi har fått en kommunal båtutsetting på Eikeli, som ligger ganske langt oppe i elva. Ellers, hvis man skal sette ut i Tyrifjorden tror jeg at Storøya er et godt alternativ, sier Dalen. Stiftelsen har også fått laget et elvekart, som viser hvor det er trygt å kjøre, i tillegg til mye annen god info. Til og med en bok har de laget, som ble sendt ut til 17.000 hustander, gratis. Men det ble satt inn så mye som 300.000 kroner på stiftelsens konto, fra de som mottok boka.

Allerde til høsten kan arbeidet med enda mer bryggeplass starte.

– Vi skal lage hundre meter med gjestebrygge nedenfor denne brygga, sier Dalen. Han regner med at den nye brygga vil være klar allerede til våren.

– Jeg pleier å si at vi er landets eneste fossebrygge, sier han. Men med vann fra både Begna og Randsfjorden, som til sammen gir så mye som 2000 kubik i sekundet byr også på utfordringer. Til tider kan vannstanden variere med så mye som tre meter, men stort sett er vannstanden slik den er når vi er der, og brygga kan tas i bruk, og det er en kort rusletur opp til sentrum i Hønefoss.

Etter Hønefoss setter vi kursen tilbake mot Tyrifjorden, først mot Vikersund, og deretter mot Utvika camping, der vi satser på å ovenratte.