Pass på trebåten i isen!

En velbygget trebåt kan godt klare seg en vinter i isen, men den trenger litt ettersyn. Og nå er det vårsolen som er farligst!

Publisert Sist oppdatert

Så lenge isen ligger fast, skjer det ikke mye med trebåten på vannet. Men det er nå på vårparten at det man frykter verst ofte skjer; båten fylles raskt med sjøvann og går til bunns.  Hvorfor  skjer det først nå, etter en lang og kald vinter i isen?

Svaret er ikke vanskelig å finne om du følger godt med! Er båten klinkbygget kan det lett hende at det fryser is mellom bordgangene, særlig om regnvær etterfølges av frost. Da fryser nemlig vannet og presser bordene litt fra hverandre. Det går også bra, så lenge det holder seg kaldt.

Men nå, som dagen allerede er blitt mer enn fire timer lenger enn ved juletider her sørpå, har solen plutselig blitt til en trussel for mang en trebåt etterlatt i isen. 

Varmen fra vårsolen får noe av isen mellom bordgangene til å smelte. Særlig farlig er det selvsagt om det skjer lavest nede mot vannlinjen.  Der isen er smeltet står sprekken åpen og sjøvannet kan fritt strømme inn og fylle båten.

Jeg var en gang vitne til at en stor seilskøyte gikk til bunns få timer etter at eieren hadde vært om bord og funnet alt i orden. Det virker så urettferdig at det skjer så sent på vinteren, like før båtene gjøres sjøklare for sommeren! Og det kan skje selv i en boblehavn der båtene ligger fritt i sine båser.

Sjekk skrogventilene

Om du har en trebåt liggende i isen er det altså lurt å passé godt på nå i vårsolen.  Og er du først om bord, kan det være lurt å sjekke alle skrogventilene også. Kulda var hard i vinter og har det stått vann i ventilene eller slangene på innsiden, kan isen ha laget sprekker som først skaper problemer når isen smelter.

Er det selvlensere ute i cockpiten er det fare for at slangene fra åpningen i dørken og gjennom båten ut til akterspeilet eller fribordet kan være frostsprengt. Det resulterer i at alt vannet som kommer fra snøsmeltingen eller nedbøren i cockpiten renner ut i båten i stedet for i sjøen. Faren for at skuta går til bunns på grunn av dette er neppe stor, men det kan likevel medføre skade og problemer. Så sjekk også disse slangene når du er om bord.  De lar seg enkelt bytte.

Har du ikke fjernet snøen fra presenningen. dekket og cockpiten i

vinter er det lurt å gjøre det nå før alt blir til vann og kanskje fører til frostsprenging i kalde nattetimer.

Like farlig på land!

Har du båten trygt på land, bør du likevel ta en tur og se at alt er i orden nå før vårsolen blir for sterk. Mye av det samme som kan skje med en båt som ligger i sjøen, kan nemlig hende med båten i vinteropplag på land. Forskjellen er bare at en frostsprengning da først skaper problemer etter at båten er sjøsatt for sommeren!