«Hitra» på besøk på Shetland. Foto: Wikimedia Commons.
«Prince Olav's Slipway» er ennå i drift.
Minnetavle ved Prince Olav's Slipway i Scalloway.
Minneplaketter ved Prince Olav's Slipway i Scalloway.
Minnesmerket i Scalloway.
Den lille havnebyen Scalloway var hovedbase for Shetlands-gjengen under krigen. «Norway House», like ved kaien står ennå.
Fra radiorommet. «Hitra» er det eneste av disse fartøyene som ennå er i drift.
Under dekk.
Vernepliktig maskinist Kjetil Vonheim holder motorgavene fra MTU i god stand. Den tyske motorfabrikken sørget for at båten kunne seile videre da det ble klart at de originale GM stjernemotorene ikke lengre kunne holdes i operativ stand. Bilder er ...
Messen på «Hitra». Skipet hadde et mannskap på 24 under krigen. Bildet er fra 2011.
Skipet er restaurert tettest mulig opp til original stand.
Broen på «Hitra».
Fra banjeren under fordekket.
Maskinmester Odd Kristian Karlsen og skipssjef Karl Henriksen ønsker velkommen om bord på «Hitra» under en båtmesse i Bergen. Foto fra 2011.
U.S. Navy Subchaser SC 718 sjøsettes fra Liberty-skipet «Willard Hall» i Belfast 7. oktober 1943. Kort tid senere ble hun døpt om til «Hitra» og satt i tjeneste. FOTO: US National Archives
«Hitra» på messebesøk i Bergen.

Marinens superveteran jubilerer

Få norske skipsnavn har den samme historiske klangen som KNM «Hitra». I år er det 70 år siden den legendariske «Shetlandsbussen» kom i norsk tjeneste.

Publisert Sist oppdatert

Les mer om «Hitra» i Båtliv nr 5/2013