Fredrikstad har kun en bensinpumpe for båtfolket. Arkivfoto.

Dårlig stell i Fredrikstad

Når tusenvis av båtturister lokkes til Tall Ships-arrangementet i Fredrikstad neste år kan det bli kamp om drivstoff. I småbåtbyen finnes kun en bensinpumpe.

Publisert Sist oppdatert

Finn Arntzen som er leder i Fredrikstad Motorbåtforening (FMF) er oppgitt over situasjonen. Etter at Tom Evensens Shell-stasjon ved Køla-tomta la ned for kort tid siden har byen nå kun en båtbensin-stasjon igjen - på Fjeldberg.

- For båtturister som kommer utenbys er det selvsagt beklagelig at det ikke finnes flere alternativer enn her hos oss. Du har selvsagt Kjøkøy og Fjeldskilen i Onsøy. Men det er liksom et langt stykke unna byen. Og hva gjelder Fjeldberg så ligger jo vår stasjon noe bortgjemt for folk som ikke er kjent, sier Arntzen til avisen Demokraten.

Manglende lønnsomhet er årsaken til de mange nedleggelsene. Selv om prisene til forbruker er høyere enn på land er avansen på drivstoff liten. 

- For grunneierne er der mer lukrativt å bygge leiligheter ved elvepromenaden enn å ha en bensinstasjon liggende der. Det meste handler om penger, påpeker motorbåtforenings-lederen som på 1980-tallet var en kjent Strömstadbåt-reder og godt husker tiden da BPs, Finas, Gulfs og Shells påfyllingsstasjoner lå på rekke og rad i elveløpet.

Også Trond Arvid Larsen, leder i Oslofjordens Båteierunion (OBU), er bekymret over utviklingen:

- Vi antar det er kombinasjonen svært lite inntjening og stadig strengere miljøkrav som er årsaken til de mange nedleggelsene vi nå ser rundt hele Oslofjorden. Men like fullt må politikerne sørge for å legge forholdene til rette for dem som driver i bransjen. De som eier en båt må jo ha drivstoff! sier Larsen til avisen. - Jeg vil se det som oppsiktsvekkende og høyst beklagelig at Fredrikstad - som er en alle tiders båtby - kun har en stasjon igjen for bensindrevne båter. Dette er for dårlig, hevder Larsen bestemt. - Konsekvensen er at båtfolk tar med seg bensin i kanner fra land når de skal på tur. - Det kan neppe være god miljøpolitikk. Å frakte drivstoff innebærer gjerne klin og søl, avslutter Trond Arvid Larsen alvorlig.