Søk i arkivet

Finansminister Siv Jensen fjerner HK-avgiften etter 35 år. Foto: Rune Kongsro
Finansminister Siv Jensen fjerner HK-avgiften etter 35 år. Foto: Rune Kongsro

HK-avgiften forsvinner

Regjeringen fjerner HK-avgiften for båtmotorer når revidert nasjonalbudsjett legges frem onsdag 14. mai. Dette meldte NRK tirsdag kveld.

Denne særavgiften på båtmotorer over 10 hestekrefter ble innført i 1978. Da var begrunnelsen at avgiften skulle bidra til å redusere støy og fartmuligheter på fritidsbåter ved å vri etterspørselen over til mindre motorer.
 
Mange båtfolk har senere gjentatte ganger påpekt at avgiften i dag har stikk motsatt virkning ettersom den bremser utskiftingen av gamle, støyende og forurensende totaktsmotorer. 
 
Avgiften er på vel 200 kroner, et beløp som alene utgjør 10.000 kroner på en helt normal 50-hester.
 
Høyre og Fremskrittspartiet har fått mye pepper fra båtentusiaster etter at regjeringen i statsbudsjettet valgte å øke dieselavgiften og frede HK-avgiften i fjor høst, stikk i strid med valgløftene. Avgiftsøkningen på diesel kom som følge av et budsjettkompromiss med sentrumspartiene.
 
Nå håper finansminister Siv Jensen at en del av den ramsalte kritikken blir dempet når HK-avgiften fjernes.

Les også: Utenbords gir gass
 
– Jeg håper båtfolket setter pris på dette. Det vil bidra til en fornyelse av båtmotorene, og alle motorer på fritidsbåter på ni hestekrefter eller mer vil nyte godt av avgiftskuttet, sier finansminister Siv Jensen til NRK.
 
Avgiften fjernes fra 1. juli og Jensen sier til NRK at det «vil bli laget overgangsordninger». Om dette innebærer at de som skal kjøpe motor i aller nærmeste fremtid også vil nyte godt av det varslete avgiftskuttet slik at ikke motorsalget bråstopper i halvannen måned, vil først bli klart når revidert nasjonalbudsjett legges frem i morgen. Dette får Båtliv opplyst ved finansdepartementets pressevakt tirsdag kveld.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen