Goldfish med 10 RIB-båter til forsvaret
Goldfish med 10 RIB-båter til forsvaret
Goldfish med 10 RIB-båter til forsvaret
Goldfish med 10 RIB-båter til forsvaret
Goldfish med 10 RIB-båter til forsvaret

Goldfish med 10 RIB-båter til forsvaret

Goldfish Boat i Son bekrefter at de nå har skrevet kontrakt med forsvaret verdt 87 millioner kroner. Båtliv har fått tilgang til skisser og kravspesifikasjoner til båten.

Publisert Sist oppdatert

Det er inngått en kontrakt med Forsvaret til en verdi av ca 87 000 000. I tillegg er det gjort avtale om vedlikehold i hele driftsperioden.

-Båten er under utvikling, og per i dag er det kun skroget som er ferdig. Skrog, pontonger og motorer vil være tilsvarende vår P1 SuperSport, men generalarrangementet (dekk, dørk, konsoll – alt om bord), skal nå konstrueres fra bunn av, sier markedssjef I Goldfish Boat, Henrik Solli.

Båtliv har fått tilgang til punkter av den graderte kontrakten med forsvaret, og valget er gjort etter en nøye gjennomgang av mange RIB-aktører både i Norge og internasjonalt.

Den viktigste faktoren for forsvaret har vært båter som kan klassifiserers som ”high performance”, og markedssjef Henrik Solli i Goldfish mener de har fått ekstra drahjelp fra seieren i verdens tøffeste offshoreløp, Round Brittain i fjor juni. Der stilte de med flere utgaver, men den båten som danner utgansgpunktet for kontrtakten med det norske forsvaret, er 36 Super Sport.

-Som en naturlig konsekvens av at vi leder utviklingen når det gjelder effektive høyhastighets skrog, har proffmarkedet har de senere år vært naturlig satsningsområde for oss. I det sivile markedet vil det ennå ta mange år før den jamne kunde vet verdsette kvaliteten ved gode kontra dårlige skrog. Hvis du spør en stolt båteier om kriteriet for valg av båt, vil han stort sett si kjøregenskaper men har egentlig lite sammenligningsgrunnlag. En proffaktør kvantifiserer egenskapene så godt det lar seg gjøre, og da er det lettere å gi dette en verdi, sier Henrik Solli i Goldfish Boat til Båtliv

Her er noen av punktene fra kravspesifikasjonene i kontrakten, og som sier noe om hvorfor de endte på nettopp Goldfish.

Forsvarets logistikkorganisasjon/Investeringsavdelingen (FLO/I) har til hensikt å anskaffe 10 stk Rigid Inflatable Boat (RIB). Det vil bli stilt svært strenge ytelseskrav.Viktige funksjonelle og tekniske krav til fartøyene vil være:

-Stort fartspotensial, 50 - 70 knop

-Stor rekkevidde

-Gode sjøgående egenskaper og god manøvrerbarhet

-Høy grad av pålitelighet og god funksjonalitet

-Konstruksjon/materialvalg som sikrer operasjonsevne i både kaldt og varmt klima

-Skroglengde: 11 meter-Innenbords dieselmaskineri

- proppeldrift

-Plass og lastekapasitet til 12-14 personer

Fartøyenes bruksområde og spesifikasjoner vil være sikkerhetsgradert

-Selv om båten er spesialbygd til det Norske Forsvars formål, er det internasjonale markedet stort for tilsvarende båter. Vi ser denne avtale som en døråpner for videre leveranser, og er allerede i dialog med utenlandske styrker. Dette blir et viktig satsningsområde for oss fremover, og vi vil vie like mye oppmerksomhet til dette som det sivile markedet fremover, sier Solli.

Goldfish har tidligere levert en 29 RIB Tender til Forsvaret som til daglig fungerer som lettbåt på KS Norge.