Søk i arkivet

VANT: Med på turen til Sverige var propellekspert Freddy Thompson og hans samboer Sissel Eriksen sammen med sjefsmekaniker David Mc Cormick. De hadde nok alle større forhåpninger enn piloten selv. Og heldigvis gikk det veien for EDH racing teamet.
VANT: Med på turen til Sverige var propellekspert Freddy Thompson og hans samboer Sissel Eriksen sammen med sjefsmekaniker David Mc Cormick. De hadde nok alle større forhåpninger enn piloten selv. Og heldigvis gikk det veien for EDH racing teamet.

Comeback i Sverige etter tøff start

Frode Sundsdal hadde ingen forhåpninger om å vinne etter en trøblete start på sesongen, og sykdom før helgens F2-runde. Men resultatet endte i helt den andre skalaen, enn forventet.

Oppladningen var ikke den beste før helgens F2 runde i Nora, Sverige. I en pressemelding fra  Frode Sundsdal skrives det at han fredag formiddag satt på Brygga i Tønsberg med feber og influensa, å forsøkte å få i seg litt mat etter å ha ligget nesten hele uken. På verkstedet på Sem sto den nye sjefsmekaniker i fra USA, David Mc Cormick og pakket båt og utstyr klart. Avgjørelsen var enda ikke tatt om Frode følte seg klar til å reise å konkurrere mot flere av førerne fra VM.

Snart hjemmebane

– Sesongen til nå har ikke vært all verden å skryte av. Vi har modifisert båten ifra i fjor, og jobbet mye med den. Vi har prøvd og feilet. Mest feilet faktisk - så jeg var utrolig spent på å få forsøkt den i mot deler av VM-eliten. Jeg føler jo presset stiger inn mot VM runden på hjemmebane - så jeg hadde ikke noe valg følte jeg. Vi måtte til Sverige å matche oss, uansett form. Vi satt oss i bilen fredag kveld. Eneste motivasjonen var å få testet båten, se om forandringene hadde gått i riktig retning. Resultater hadde jeg null forhåpninger til, men jeg måtte få og følelsen tilbake. I hastigheter over 200 kilometer må man være sikker på at båten gjør det man forventer at den skal gjøre. Man må ha og følelsen, og heldigvis skulle det vise seg at båten absolutt var i god form, og jeg var ikke så aller verst jeg heller, sier Sundsdal i pressemeldingen.

De skriver videre at treningen gikk over all forventning. I første heat velger propellekspert Freddy Thompson en liten, men veldig startrask propell. Sundsdal fikk en kanon start, og tar starten. Inn mot første bøye har han flere båtlengder på svenske Johan Østerberg. Østerberg ligger som nummer to i VM serien i Formel 2, og hadde ingen planer om å la nordmannen slå seg på hjemmebane.

Avgjørende siste heat

Det ble en frisk og tøff fight som Sundsdal vant.

I heat numer to startet Frode i beste startspor. Da ledet han ganske suverent i 10 av 12 runder.

– En liten feil er nok, der kom noen store bølger i fra en ferje som jeg ikke så før det var for sent - så båten ble i 170 kilometer timen slengt opp i lufta - sideveis - virkelig dramatisk, sier Sundsdal.

Johan Østerberg så hva som skjedde med båten til Sundaal og fikk slakket av på gassen, og smatt forbi. Med to runder igjen til mål var det bare og fullføre, og sørge for å sikre andreplassen.

De to utøverene sto nå likt i poeng. Den som vant siste heatet ville vinne sammenlagt.

– God ølelsen var tilbake, og selv om Østerberg hadde beste startspor var jeg faktisk veldig rolig, og sikker på at denne skulle jeg ta hjem. Begge startene mine tidligere hadde jeg vunnet, og jeg hadde vunnet i fra 3 startsport - så jeg var optimist, forteller Sundsdal.
Når det røde lyset slukket stakk den gule Tønsbergbåten i fra som en prosjektil.  Det ble nok en heat seier til EDH Racing og Frode Sundsdal etter et spennende race som ble fulgt av tusenvis av tilskuere.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen