Tønsberg Båtrace 2016

LIKE BRA SOM EN FØRSTEPLASS: Frode Sundsdal fikk tredjeplass i Speed run på hjemmebane.
KLAR, FERDIG...: Frode sundsdal klar til start.
START MED FART: Det går fort når F2-båtene starter.
NORSKE: F2 har flere norske deltagere, deriblant Pål Virik Nilsen fra nabobyen Sandefjord.
ENDER I BANEN: En liten andrefamilie dukket opp under båtracet, men kom seg ut av banen.
FULL FART: Der det normalt er fem knop utenfor Tønsberg er det nesten 20 ganger høyere hastighet i helgen.

Show på hjemmebane

Der det normalt er fem knops fartsgrense hadde primus motor for Tønsberg Båtrace, og i år også deltager Frode Sundsdal nok fart til å kjøre inn til en tredjeplass, en flott bursdagsplassering.

Publisert Sist oppdatert

Dette er det tredje året Tønsberg Båtshow arrangeres. Og det er Frode Sunsdadal som har vært primus motor for dette showet. Men i år har det skjedd noe nytt. Under båter i sjøen i Lillestrøm kunngjorde Sundsdal at han ville gjøre comeback. Denne mannen er båtsporten selv, han har vært president i Norges Båtsport Forbund (2008-2012) og UIM Council medlem.  Han har vært utøver i forskjellige båtklasser siden 1986, har åtte fartsrekorder, blitt verdensmester tre ganger, europamester, skandinavisk mester og syv ganger nasjonal mester. Han har kjørt alle klasser, fra T250 til C1 og selv F1. Men nå er det F2 som gjelder.

Da Sundsdal varslet comeback viste han den nye gule EDH-båten som skal bidra med den lokale deltagelsen. Og i tillegg til Frode Sunsdal er også Pål Virik Nilsen fra nabobyen Sandefjord med på båtracet. I alt er det med 27 F2-båter på årets race i Tønsberg. Og med lokal deltagelse er det en god oppskrift på show. Og show ble det, da båtracet startet.

Frode Sundsdal kunne feire bursdagen nok en god plassering i den fjerde VM-runden etter årets comeback. Han kjørte seg inn på en tredjeplass i det som heter Speed Run.  I Tønsberg-bassenget hadde han med det en hastighet på 172 kilometer i timen, eller 93 knop. En stor variasjon fra fem-knopsgrensen som normalt gjelder her.

START MED FART: Det går fort når F2-båtene starter.

Båtliv fikk være med fra startbryggen under neste race som var Match racing, der vi også sendte live til våre følgere på Facebook.

Her ble det også et svært spennende løp, men Frode Sundsdal fikk problemer med bensintilførselen. Det ble spennende avslutning, der det var tett mellom svenskene Pierre Lundin som kjørte seg inn til en førsteplass og Erik Edin. Tredjeplassen gikk til Rupert Temper fra Østerrike.

ENDER I BANEN: En liten andrefamilie dukket opp under båtracet, men kom seg ut av banen.

Hele racet som også er et show for publikum var godt organisert og vel forberedt, med Frode Sundsdal og Joyce Christine Andersen i spissen, men også med et stort mannskap bak seg der også mange frivillige har stilt opp for å få dette showet til i Tønsberg.

– Etter fjorårets show har Frode nærmest jobbet hele året, dag og natt, for å forberede dette showet, fortalte Joyce Christine Andersen om bursdagsbarnet Frode Sunsdal i går. Andersen er også samboer med Sundsdal, og sammen har de stått i spissen for denne suksessen. Fra startbryggen der man virkelig får tatt pulsen på racet viste full kontroll. Og Tønsberg Båtrace fortsetter i helgen, med flere race.

Program for lørdag

10:00

Practice & Time trials Nasjonale klasser

11:00

Heat 1 Nasjonale klasser

12:30

Heat 2 Nasjonale klasser

13:30

F2 Free Practice (90 min)

15:00

Watershow/Boatwalk Vrengen Maritim

15:15

Team Australia Offshore show

15:35

Boxing / TK Bokseklubb forran Oseberg Hotel

16:30

Heat 3 Nasjonale klasser

17:15

High Field – Rubber Dinghy show

18:00

F2 Q-1 Gruppe A (20 min)

F2 Q-1 Gruppe B (20 min)

Q-2 14 Båter (15 min)

19:00

Q-3 Shoot-Out for Pole position

19:40

Boxing / TK Bokseklubb forran Oseberg Hotel

20:00

Premieutdeling

Program for søndag

12:30

F2 Oppvarming – 45 min

13:20

Heat 4 Nasjonale klasser

14:30

F2 B Finale

14:50

F-1 To-seter opplevelse med Marit Strømøy

15:00

Watershow

15:45

F2 Paradeløp

16:30

F2 VM Finale (30min)

17:30

Prisutdeling (Forran Oseberg Hotell)