Søk i arkivet

 Tobias Munthe-Kaas slet med effekten på motoren, men løste problemet etter hvert.
Tobias Munthe-Kaas slet med effekten på motoren, men løste problemet etter hvert.
 Tobias Munthe-Kaas avanserte mye i Italia.
Alle bilder: TMK-Racing
Tobias Munthe-Kaas avanserte mye i Italia. Alle bilder: TMK-Racing

Utfordrende båtrace i Italia

Tobias Munthe-Kaas hadde mye å stri med under tredje VM-runden av Formel 2

Rufsete forhold og uforutsigbare bølger ga utfordringer til det store startfeltet på. Denne tredje VM-runden i Formel 2 bød et stort antall publikum og tilskuerbåter på masse action. 24 båter stilte til start i Campione D’ Italia nord for Milano.

Mistet propell
Helgen før racet var Tobias og teamet på Sørlandet for en siste test før avreise. Propellakselen knakk og falt av og dermed lå den beste propellen på bunnen i Tvedestrandsfjorden. Etter stor hjelp fra lokale dykkere ble den hentet opp fra 27 meters dyp torsdag kveld, og sendt med fly ned til Campione D ́ Italia fredag. Under treningen lørdag la Tobias merke til redusert motorkraft. Banen ligger høyt over havet, og med svært varme temperaturer er det vanlig med noe reduksjon i motorkraft. Med kort tid til kvalifisering lette teamet etter feil på motoren, men tiden frem til kvalifiseringen var ikke tilstrekkelig for å utbedre problemene. Tobias kvalifiserte seg dermed til 17. Startspor for søndagens race.
Ved nærmere sjekk viste det seg å være en tetning som var defekt. Problemene med motoren ble utbedret lørdag kveld, og under treningen søndags morgen var motorkraften tilbake og rundetidene forbedret med nærmere to sekunder.

Kollisjon
I løpet av treningen ble fem ulike propeller testet. På grunn av kort bane med mye svinger og krevende forhold falt valget på en propell med god akselerasjon.
Med 17. Startspor av 24 båter som utgangspunkt for racet var spenningen stor da dette var det største startfeltet i årets sesong. Kun 400 meter etter start kolliderte båtene på plass 20 og 24, noe som resulterte i at en av disse båtene ble kastet inn i motoren til Tobias før de gikk rundt. Tobias klarte å holde båten på rett kjøl, men merket problemer med styring samt at en viktig indikator var defekt som følge av krasjen.

Batene ble lagt opp på bryggen for en re-start, og TMK-Racing lå fortsatt på 17. startspor. Båten ble sjekket for skader, og det var klart at liftindikatoren ikke kunne repareres og at styrevaieren var strukket og slapp på den ene siden. Det ble plukket av store biter av vrakdeler fra båten som traff Tobias, men ingen hull eller skader på skroget ble funnet og teamet bestemte seg for å gjennomføre racet.

Mange brøt
Startprosedyren ble minutter senere satt i gang da de forulykkede båtene var fjernet fra banen. Innsjøen bød på dønninger og rufsete vann for utøverne som i den korte banen stadig skiftet posisjoner. Det var ytterligere hendelser ute på banen, og flere båter måtte bryte løpet, i det som utartet seg til å bli et meget spennende race. Kollisjonene førte heldigvis ikke til personskader, og var bak i feltet for Tobias slik at det ikke skapte problemer for han.

Klatret på listen
Tobias klatret på listene fra første runde, og jobbet godt igjennom svingene selv med løs vaier. 30 runder senere passerte Tobias målstreken som tolvte båt, og var den på banen som hadde klatret mest av alle de 24 startende.
Som beste norske båt i Campione D’ Italia er teamet nå på vei hjem til Norge. Arrangøren av VM-serien har siden avlysningen av første racet i Portugal i mai, jobbet med å få på plass en runde til i mesterskapet. Det ble søndag bestemt at denne går i Nottingham allerede siste helgen i september. Dette kom som en positiv overraskelse, men gjør det utfordrende økonomisk sett, da dette kommer såpass sent i sesongen. Teamet håper å få alt på plass og delta i England.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen