Motor-fusk og fanteri: VM i class-1 kan gå i vasken på grunn av motorkrangling. Her fra Dubai.
Official Practice, Saturday, 5 Nov. 2005 for UIM Class 1 World Powerboat Championship 2005 - Round 4 in Doha Bay for the Qatar Grand Prix. Photo Simon Palfrader/IOTA
Mistet VM-tittelent: Spirit of Norway.

VM-start i offshore utsatt <br>– motorkrangelen fortsetter

Sirkus class-1 fortsetter etter at Bård Eker og Spirit of Norway mistet sin VM-tittel på grunn av en protest for noen dager siden. Nå har Quatar stanset avviklingen av første VM-runde i 2006. Trappes konflikten ytterligere opp kan hele VM-sesongen 2006 stå i fare.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er nesten sikker på at det kommer til en løsning, sier Jan Zaborowski i Jotun-teamet. Ingen er tjent med at konflikten tilspisser seg slik at Quatar trekker seg fra hele sesongen. Da blir det nemlig ikke nok båter å arrangere VM med.

motor-krangel

Det var for en ukes tid siden at Bård Eker og Steve Curtis med et pennestrøk ble fratatt sin VM-tittel i offshore class-1 for 2006. Årsaken var at konkurrenten Victory 77 hadde protestert mot at Quatar-båten brukte en V8 Mercury-motor i stedet for en Lamburgini-motor, som de fleste andre bruker. Etter at Quatar veltet i tredje siste VM-runde fikk de ny båt, og ny motor før de siste to VM-løpene. I Class-1 har blant annet Jotun-båten fått dispensasjon til å kjøre med Mercury i 2005-sesongen. Poenget er at motorene skal yte så likt som mulig. Da VM var over viste en test at Mercury-motoren hadde en praktisk effekt på 45 hk mer enn først antatt. Den skal kun yte 850 hk. Dermed kom protesten, som førte til at Quatar-teamet ble disket, og plasseringene i VM sammelagt endret. Med ett var Victory 77 på toppen av pallen, og Bård Eker rykket hakket ned til en andreplass. Quatar mistet sin tredjeplass.

– Ordner seg

Både Quatar-teamet og Spirit of Norway har protestert på avgjørelsen om diskvalifikasjon. Jan Zaborowski mener bestemt at de vil bli hørt, og at VM-tittelen igjen finner veien ti Curtis, Eker og Fredrikstad.

– Jeg tror nok dette dreier seg om noen som prøvde seg på en frekk en etter at VM-titelen gikk i vasken. Avgjørelsen om å diske Quatar kom alt for sent etter regelverket. Og dersom de skulle diskes, burde faktisk vi i Jotun også bli det. Vi benytter samme motor, men ingen har brydd seg om det, sier Zaborowski.

VM i fare

Uansett er altså VM-åpningen for 2006-sesongen utsatt. Den skulle gått i Quatar i månedsskiftet mars/april. Leder for Quatar-teamet, sjef for arrangementet og sjeiken av Quatar er samme mann, sjeik Hassan bin Jabor Al-Than, så dersom han blir blidgjort igjen, kan han raskt få på plass et nytt arrangement. Sannsynligvis i god tid før den neste VM-runden i begynnelsen av juni.

Men, dersom Quatar skulle finne på å trekke seg fra VM, så mister class-1 to båter fra Quatar. Dermed blir det rett og slett for få deltagende båter til at VM kan gjennomføres.

– Det stemmer det. Trekker Quatar seg, står hele VM i fare. men det tror jeg altså ikke vil skje, understreker Jan Zaborowski.