FEIRER: Strømøy-temet ferier tredjeplassen.
DRAMA: En båt begynte å brenne under nattetappen.
FORNØYD: Marit Strømøy.

24 timers racing-drama for Strømøy

Marit Strømøy og det franske Team IXE ble nummer tre i det legendariske 24 timers løpet i Rouen i Frankrike mandag. Løpet foregikk på elva Seinen midt i byen foran 250 000 tilskuere, og var fullt av dramatikk.

Publisert Sist oppdatert

Det ble kjørt i tre ulike klasser. Inntil 850 kubikk, 2000 kubikk og 3000 kubikk. Marit kjørte i klassen inntil 2000 kubikk sammen med franskmennene Yves og Frederik Roguez og engelskmannen Colin Jelf. I en pressemelding forteller teamet at racet startet dårlig for Marits vedkommende, og etter 15 minutter var båten på land. En varselsalarm i temperaturmåleren var blitt utløst og Frederik Roguez ville inn å rådføre med mekanikerne før videre kjøring. Feilen ble rask funnet og båten kom tilbake på banen. Marits første pass startet cirka klokken syv på kvelden og teamet steg sakte, men sikkert opp på resultatlisten. – De tre første rundene på første passet lurte jeg på hva jeg hadde blandet meg inn i. Mye bølger og vind, smal bane og utrolig masse båter som hoppet og spratt til alle kanter. Jeg forsto faktisk ikke hvordan jeg skulle fikse det, sier Marit. Økt selvtillit

Etter noen runder fant hun ut av det, og farten og selvtilliten økte. Klokken 20.00 var teamet oppe på andre plass i klassen for 2000 motorer og sjette raskeste båt totalt i løpet. – Å kjøre i mørket var en fantastisk opplevelse! Det kom til et punkt hvor jeg tenkte ”ja, ja jeg ser jo ingenting så da er det vel bare å kjøre på”, sier Marit. Hun hadde noen veldig bra runder og på et tidspunkt var teamet tredje raskeste uansett klasse. På slutten av nattpasset eksploderte en båt i den ene enden av banen og da paceboat kom ut igjen, benyttet teamet anledning til å bytte sjåfør og fylle bensin. – Det var en merkelig opplevelse å ligge i 190 km/ t i mørket og plutselig se en overtent båt ligge i svingen. Når man sitter i båten er det som om man registrerer ting som skjer, men man tenker ikke over det før senere. Det var et syn jeg aldri kommer til å glemme, forteller Marit.

Problemer

I femtiden på morgenen startet problemene. Rundetidene gikk opp og båtens balanse var forandret. Da Colin Jelf vekslet med Marit klokken halv syv var beskjeden ”there’s something wrong, the boat is hard to control”. Marit hanket seg igjennom i 1,5 time mens teamet gjorde seg klar til reparasjon. Det viste seg at både girhus og propell var truffet av noe og måtte byttes. Operasjonen tok lang tid og da båten endelig kom på vannet gikk det tre runder før den var inne igjen. En brakett i motoren hadde røket. Da klokken var tolv var alt reparert og teammanager og eier Yves Roguez tok steget til siden og toppet laget de siste timene. Marit ble vekket og kastet i båten. All tidligere taktikk og formaninger om å være forsiktig og spare båten ble byttet ut og beskjeden var å kjøre for fullt resten av tiden. – Den tillitten jeg fikk gjorde at jeg virkelig ga alt den siste tiden. Vi lå på fjerdeplass og jeg fikk beskjed om å ta igjen så mye jeg kunne. Da jeg vekslet med Colin lå vi på tredjeplass og tok inn på andreplassen, forteller Marit. Forspranget ble imidlertid for stort og det endte med tredjeplass og sjette raskeste båt uansett klasse. – Alt i alt en utrolig opplevelse! Kanskje det største jeg har vært med på. Det beste av alt er at vi har allerede gjort avtale for neste år, avslører Marit Strømøy.