Søk i arkivet

Victory noterte bare tredje bestetid. Positivt for Spirrit.
Victory noterte bare tredje bestetid. Positivt for Spirrit.
Sjefmekaniker Bjørge Jakobsen måtte kaste rundt på mye etter torsdagens trening. Nye dyser måtte til.
Sjefmekaniker Bjørge Jakobsen måtte kaste rundt på mye etter torsdagens trening. Nye dyser måtte til.
Det var bare å tussle tilbake til depoet for Jotun etter en treningsrunde som både gledet og bekymret teamet.
Det var bare å tussle tilbake til depoet for Jotun etter en treningsrunde som både gledet og bekymret teamet.
Spirit of Norway viste styrke på torsdagens trening og spant forbi Jotun som hadde store problemer.
Spirit of Norway viste styrke på torsdagens trening og spant forbi Jotun som hadde store problemer.

Jotun fikk problemer, Spirit overbeviste

Motortrøbbel sendte Jotun tilbake i depoet under dagens trening i Dubai. For Spirit of Norway var man fornøyd med en treningsrunde. 

En kraftig dupp i sjøen på første runde skal ikke være årsak til problemene for Jotun på dagens trening. Når motorene fikk nok drivstoff gikk det styggfort for Zaborowski og Tandberg i Jotun. Men de hadde tydelige problemer ved flere anledninger og måtte ta båten inn til brygga for å hente en motorcomputer. Så bar det ut igjen med datamaskinen i fanget for å få den til å lese seg frem til problemet.
Noe var galt med drivstofftilførselen, og man er allerede i gang med å skifte dyser i den elektroniske bensintilførselen.
I følge throttleman Jørn Tandberg, -lignet problemene i dag fælt på de som oppstod under forrige helgs runde. Siden da har man vært ute med alle elektriske komponenter i hele båten. Pusset og tørket for å sikre seg mot at det ligger fukt i det meget avanserte elektroniske anlegget som styrer flere av båtens funksjoner. I følge fungerende teamsjef Jan Zaborowski er de i hvert fall nærmere en løsning nå enn man var når dagen startet her i Dubai. 
Da var det en mer fornøyd Bjørn Rune Gjelsten i Spirit of Norway. Han klarte seg med en runde før han igjen dokket i depoet å mente alt var som det skulle være. Med dagens bestetid noe under sekundet før Quatar og med Victory 77 nesten to sekunder bak, lover dette godt foran lørdagens avslutning.
-Jeg ønsker ikke å slite på båten unødig. Alt virket veldig bra, og da gidder vi ikke å ta noen unødige sjangser, sier Gjelsten til Båtliv.
Den tredje norske føreren i klasse 1, Pål Virik Nilsen, i Seven Eleven, fikk notert 8 beste tid på dagens trening. 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen