Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing
Ny VM-klasse i båtracing

Ny VM-klasse i båtracing

The International Offshore Team Association (IOTA), har bestemt at det skal opprettes en ny klasse for enkeltskrogbåter. Klassen skal hete ”Mercury V Class”, og kan sammenlignes med tidligere PRO-V.

Publisert Sist oppdatert

En gladnyhet for mange båtraceførere ble i forrige uke vedtatt av IOTA. Den tidligere PRO-V klassen som har mange tilhengere og førere i Norge kan nå få sitt internasjonale gjennombrudd. Forskjellene er at teamene er forpliktet til å kjøre motorer fra Mercury. Foreløpig er det bestemt at det skal arrangeres fire løp knyttet opp til Offshore-1 runder. To i Europa, hvor Arendal er et av dem, og to i  Midt-Østen. Det vil bli kjørt to løp per runde, det vil si åtte i alt.

Jan Zaborowski, har sammen med Marco Sala vært IOTAS representanter i forhandlingene med de forskjellige motorfabrikantene når det gjelder å levere den beste pakken til førerne. Både Lamborghini, Nor-Tech og Sterling har vært inne i bildet. Men det var viktig for Zaborowski at det fulgte en skikkelig servicepakke med til alle førerne. Det var det bare Mercury som klarte, i følge Jan Zaborowski.

I tillegg til båten må da førerne ut med mye penger for å være med. Dette er prisene man er blitt enige med motorleverandøren om for denne sesongen, og er kontraktfestet med IOTA. For den dyreste pakken bikker den en halv million i innsats, småpenger i forhold til offshore-1, og gjennomførbart for mange flere. Det ligger minst et titalls slike båter rundt omkring i Norge som til nå ikke har hatt en organisert serie å konkurrere i.

 

De som ønsker å være med får alle tilbud om ferdige motorpakker fra Mercury. Disse må kjøpes gjennom importøren i Dubai, som sørger for all service under løpsdagene. Dette har man gjort for å få like forhold for alle teamene, og for å styrke likhetsprinsippet får alle utdelt den elektroniske kjørecomputeren til motoren like før løpet. Propell og girutveksling kan man velge selv.

Mercury 850 Sci Race engine package, complete with MerCruiser VI-drive  US$ 82,000

Mercury 850 Sci Race engine package only, with “crash box” transmission   US$ 67,000

Mercury 850 Sci Race engine only                           US$ 62,000

Dette inkluderer full servicepakke med både mekanikere og egen trailer i depoet. Påmeldingsfristen er kort. IOTA må ha teamene akreditert innen 31. Mars, så her er det bare å gå i banken eller ringe sponsorene fort som fy.

Jan Zaborowski håper dette tiltaket skal være med å styrke båtsport og offshoreracingen på sikt. At to av løpene skal gå i Norge synes han er ekstra morsomt fordi han vet at det er mange norske førere som har gått og ventet på denne muligheten i mange år.

-Norge har mange PRO-V båter liggende mer og mindre aktive. Nå kan mange flere få oppleve offshoresirkuset fra innsiden, men til en mye billigere inngangsbillett. Dette kan bli en stor klasse etter hvert, sier Zaborowski.

Se hele brevet fra IOTA her. Her kan du også lese alt om hvordan du melder deg på serien. Søknadsskjema ligger også vedlagt.