Et eget medisinsk dykkerteam er alltid med når Gjelsten og co tester.
Snakk om å halse etter sjefen, men her er støtteapparatet på vei ut fjorden i en litt mer uryddig stil enn katamaranen de til daglig har ansvaret for.
Curtis er alltid førstemann om bord. Han kjenner denne skuta bedre enn noen andre.
Vakkert vårsyn.
I følge kollegene var ikke dette et vanlig skue, men det hastet med å få alt til å skinne før "sjefen" dukket opp på gårsdagens test. Da måtte til og med Throttleman Stev Curtis frem med slangen.
Spirit halser forbi Skauern utenfor Askerlandet.
To som kjenner hverandre godt.
Det glitret av både båt og mannskap i går.
Ingen tvil om hvem som leverer kraften her nei. Da er det viktig å ha italienerne inne på et tidlig stadium av sesongen.
Bjørn Rune Gjelsten var fornøyd etter gårsdagens testtur med Spirit of Norway.
Den gikk styggfort o det så bra ut i fra følgebåten også.
Curtis og Gjelsten går i gjennom detaljene før båten legges i vannet.

Spirit of Norway terpet detaljer

Bare finjusteringer for Spirit of Norway teamet før årets sesong. I går ettermiddag prøvekjørte Gjelsten og Curtis båten for første gang siden VM- seieren i Dubai.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag ettermiddag ble Spirit of Norway satt på vannet for første gang denne sesongen. Hele teamet var på plass, og det var gått ut kunngjøring til alle som skulle på fjorden i går om at mellom klokken 1000 og klokken 1600 var det et lavtflyvende olja lyn på treningsøkt i Indre Oslofjord.

Det gikk farlig fort og så enda penere ut. Vi skal være forsiktig med å snakke om vinnere lenge før sesongen er i gang, men båten presterte slik den pleier i den tidvis meget bølgete fjorden. Bølgehøyden lå i overkant av en meter og i følge Gjelsten var dette helt uproblematisk.

Det er ingenting som overlates til tilfeldighetene når Gjelsten og co finner frem utstyret etter vinterlagring. Her skinner alt om kapp med sola, og det var vel ingen som hadde fryktet at at utstyret hadde tatt skade av stillstansen i noen måneder. I den tiden hadde teknisk teamsjef Rolf Arnestad og mekanikerne stelt pent med skuta, og det var terpet mer på detaljene enn å gjøre de store forandringene.

I følge Gjelsten var det fire momenter de skulle sjekke med gårsdagens test. Han gikk ikke i nærmere detaljer, men sa de hadde forandret ballastsystemet, noe de fikk merke at ga resultater i den uberegnelige fjordsjøen.

–Båten har også fått tre ganger raskere responstid i alle de elektroniske prosessene som styrer motorfunnksjonene. Dette gjør båten enda mer krevende, men samtidig bedre, sier Gjelsten.

Og teamet var derfor ikke alene på testdagen. Det krydde av italienske ingeniører fra motorleverandøren Lamborghini rundt båten. De var høyt og lavt for å finjustere og å måle prestasjoner.

Båten var ikke helt ferdig, for ut av kjølevannslukene stakk provisoriske slanger som senere skulle justeres til og festes permanent til skroget i motorrommet.

Gjelsten sa til Båtliv etter testen at han var meget fornøyd med dagens korte prøvekjøring. Han kom ikke til å kjøre flere tester før skipingen til første VM runde i Athen. Dette skyldes at motorene er nyoverhalte, og at de bare tåler tre og en halv time aktiv kjøring før de igjen må åpnes og overhales.