Dette er båten som nå skal tilbake til Spirit of Norway teamet. I fjor var den Jotun ekstrabåt og som klarte en tredjeplass i Dubai.
Pål Virik Nilsen fra Sandefjord har endelig tatt steget opp blant de store i internasjonal racing.

Spirit of Norway stiller med to team

Etter mye frem og tilbake er det klart at det blir tre båter med norsk flagg i årets offshore klasse-1 serie. Pål Virik Nilsen fra Sandefjord skal throttle i «nye» Spirit of Norway.

Publisert Sist oppdatert

Det brygger opp til en forrykende sesong for norske fans av båtsportens svar på formel 1. Tre norskeide team og løp i både Arendal og Oslo, gjør at Norge plutselig er ledende nasjon i dinosaurserien. 

Endelig kan læregutten aksle forbildet sitt. Pål Virik Nilsen (32) er plukket ut som pilot i det nye teamet som nå utvikles under paraplyen til Bjørn Rune Gjelsten Racing (BRG Racing).

-En drøm har gått i oppfyllelse. Nå skal jeg få lov å kjøre en skikkelig båt i et proft miljø. Mange brudte løp i fjor ga ikke mersmak til å fortsette med italienerne, sier Virik Nilsen.

Det er første gang Virik Nilsen skal jobbe som throttleman, men sier han har verdens beste læremester på teamet i Steve Curtis. Så han ser ikke på dette som noe annet enn nok en utfordring.  

Spirit of Norway skaffer seg nok en norsk utfordrer gjennom nysatsingen denne sesongen. Båten de har kjøpt fra Jørn Tandberg i Larvik er en 42,5 fot Tencara konstruert av Michael Peters. Båten vil bli lakkert i Spirit fargene etter løpene i Athen.

Sammen med Pål Virik stiller den 19 år gamle Australieren  Tom Barry-Cotter. Sønn av den kjente føreren Bill Barry-Cotter som kjørte i mange år sammen med både Røkke og Gjelsten i Offshore klasse-1. De har nå innledet et formelt samarbeide om det nye ”ungdomsteamet” i Offshore. Teamet vil bli ledet av australske Ann-Marie Cook, som har jobbet nært miljøet i mange år.

Tidligere har Båtliv skrevet om en hyperrask Jotunbåt som har gjennomgått store ombygninger foran årets sesong. Rapportene fra testingen av Spirit of Norway i forrige uke vitnet også om et hyperskjærpet team med båten fullere av avansert elektronikk enn noen gang. 

Både Dubai med sine to Victory team og Qatar med sine to båter har stått sterkt mot de norske båtene så langt. Nå blir det enda flere muligheter til å bringe de norske flaggene til topps i båtsportens gigantsirkus.