Søk i arkivet

Sheikh Hassan har kjøpt hele Spirit of Norway 10 teamet av Bjørn Rune Gjelsten.
Sheikh Hassan har kjøpt hele Spirit of Norway 10 teamet av Bjørn Rune Gjelsten.
Hva som skjer med Young Guns gutta. Pål Virrik Nilsen fra Sandefjord og Tom Berry Cotter fra Australia, avgjøres nå på møter i Dubai.Foto: Tordis Ødbehr
Hva som skjer med Young Guns gutta. Pål Virrik Nilsen fra Sandefjord og Tom Berry Cotter fra Australia, avgjøres nå på møter i Dubai. Foto: Tordis Ødbehr
De plukket alt av blekk i midt-østen, nå er det slutt.Foto: Tordis Ødbehr
De plukket alt av blekk i midt-østen, nå er det slutt. Foto: Tordis Ødbehr
Hele team BRG racing og gjengen bak Spirit of Norway suksessen.Foto: Tordis Ødbehr
Hele team BRG racing og gjengen bak Spirit of Norway suksessen. Foto: Tordis Ødbehr

Gjelsten legger opp

Bjørn Rune Gjelsten varslet sent i går kveld at han legger opp som Offshore fører. Etter hektisk møtevirksomhet søndag er Spirit of Norway solgt til  Sheikh Hassan Al Tani fra Qatar. Foto: Tordis Ødbehr

Bjørn Rune Gjelsten bekrefter overfor Båtliv at han nå gir seg for godt. Han trekker seg av familiære årsaker og sier han vil ha tid til å gjøre andre ting sammen med sin familie. I dag ble det også sluttforhandlet med Sheikh Hassa Al Thani fra Qatar om at han kjøper hele Spirit of Norwayteamet rundt båt nummer 10. Det betyr at sjeiken til neste år får verdens beste trothlemann , Steve Curtis, med seg i båten. Sheikh Hassan har i mange år kjempet i tetsjiktet i denne sporten, og ved å kjøpe opp verdens mestvinnende offshore team kan han nå endelig bli verdensmester.

-Jeg stilte som krav at hvis han skulle kjøpe teamet, måtte han ta det med rubb og stubb. det vil si at mine teamsjefer og mine norske mekanikere skulle følge med på kjøpet, sier Bjørn Rune Gjelsten til Båtliv.

-Trekker du deg fra alt som heter båtsport nå?

-Ja, slik det ser ut nå gjør jeg det. Jeg ble nylig tilbudt vervet som president i WPBA, World Powerboat Assosiation, men av samme grunn som jeg nå velger å legge opp, takket jeg også nei til dette meget flaterende tilbudet, sier Gjelsten

Bjørn Rne Gjelsten fortalte om sin avgjørelse under avslutningsmiddagen i Dubai i går kveld. Han passet samtidig på å hylle flere av de som holder sirkuset på ”veien”, og han ga bort begge pokalene han vant på siste løpsdag til ledelsen i Offshore Class-one.

BRG Racing og hele teamet bak Spirit of Norway kan nå bli lagt ut for salg. En mulighet er også at det leies ut. Det er i dag hektisk møteaktivitet mellom alle i kretsen rundt Bjørn Rune Gjelsten om hva som skal skje til neste år. Alle er fortsatt samlet i Dubai. Teamet har i dag et årsbudsjett på 25 millioner, og teller atten mennesker fordelt på to båter. Det er foreløpig ikke sagt noe om han trekke seg fra sine verv i båtsporten.

-Dette er en trist dag for sporten. Bjørn Rune var tross alt vårt ansikt utad, og han har gjort mye bra for sporten. Men det er også viktig at man gir seg når det kjennes riktig. Dette er en sport som krever mye tid og stor mental styrke. Jeg kunne godt tenkt meg å konkurrere mer mot han, sier Christian Zaborowski, pilot i Jotunbåten.
   
Bjørn Rune Gjelsten og Steve Curtis har vunnet alt de har kjørt, etter at sirkuset kom til midt-østen. Det innbefatter et løp i Qatar og to i Dubai. I tillegg har de vunnet syv av årets åtte poleposition kjøringer.  I går vant han det siste løpet i årets VM runde og ble samtidig midt-østen mester.
Bjørn Rune Gjelsten avslutter dermed en stor karriere innenfor den sporten han selv har vært med å bygge opp. I de siste par årene har sporten trukket til seg flere og flere norske utøvere, og i dag domineres den av de norske teamene sammen med flere team fra araberlandene.


Resultatene fra siste VM runde:

DUBAI GRAND PRIX – round 8
1. Spirit of Norway 10 – B Gjelsten (NOR)/S Curtis (GB)
2. Victory 77 – A Al Zafeen(UAE)/JM Sanchez (FR) + 00.31,62
3. Qatar 96 – H Al Thani (QAT)/M Nicolini (ITA) + 01.16,79
4. Victory 7 – T Al Sayed (UAE)/N Hendi (UAE) + 01.50,51
5. Qatar 95 – A Al Sulaiti (QAT)/L Nicolini (ITA) + 02.13,15
6. Foresti & Suardi 8 – M Pennesi (ITA)/G Montavoci (ITA) + 2 laps
    SeveneleveN 18 – Giorgio Manuzzi (ITA)/N Giorgi (ITA) – dnf
    Negotiator 50 – B Eker (NOR)/C Parsonage (GB) - dnf
    Jotun 90 – C Zaborowski (NOR)/J Tandberg (NOR) - dnf
    Fainplast 2 – K Selmer (NOR)/M Esperto (ITA) – dnf
    Spirit of Norway 20 – T Barry-Cotter (AUS)/P Nilsen (NOR) – dnf

WPPA CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after round 8 of 8
1. Victory 77 – A Al Zafeen(UAE)/JM Sanchez (FR) – 144pts
2. Spirit of Norway 10 – B Gjelsten (NOR)/S Curtis (GB) – 118pts
3. Qatar 96 – H Al Thani (QAT)/M Nicolini (ITA) – 112pts
4. Qatar 95 – A Al Sulaiti (QAT)/L Nicolini (ITA) – 75pts
5. Victory 7 – T Al Sayed (UAE)/N Hendi (UAE) – 71pts
6. Negotiator 50 – B Eker (NOR)/C Parsonage (GB) – 51pts
7. Foresti & Suardi 8 – M Pennesi (ITA)/G Montavoci (ITA) – 48pts
8. Spirit of Norway 20 – T Barry-Cotter (AUS)/P Nilsen (NOR) – 38pts
10. SeveneleveN 18 – T Polli (ITA)/N Giorgi (ITA) – 19pts
9. Jotun 90 – C Zaborowski (NOR)/J Tandberg (NOR) 14pts
11. Fainplast 2 – K Selmer (
 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen