Ikke stort, men desto mer solid.
Det er grei utsikt fra baksetene.
Her er det ikke mye vinsjan på kaia nei. her er det milimeter presisjon for at skroget skal gli ned på den spesialkonstruerte hengeren.
Jan Zaborowski tar et litt vemodig farvel med giganten ha har brukt to år på å bygge.
Utsikten mot pilot og trhottleman. Alle som sitter på får innføring i bruk av luft i tilfelle båten skulle gå rundt.
Europas råeste eventbåt
Europas råeste eventbåt
Europas råeste eventbåt
Eskild Ottesen prøvesiotter båten før den heises om bord på traileren.
Ottesen kan gi deg et alternativ til danskebåten.
Klar for sjøsetting

Europas råeste eventbåt

Eskild Ottesen fra Tromsø fikk ideen om å bygge verdens råeste event-båt for to år siden. I helgen ble den sjøsatt og Båtliv fikk være med på prøveturen.

Publisert Sist oppdatert

Båten kjøpte han av tidligere offshore-1 fører og teamleder Eduardo Polli. Så ble den fraktet til Jan Zaborowskis verksted på Bjerkås i Asker. Der har den ligget for ombygging og rigging i to år. Hele båten er bygget om innvendig for å kunne ta med to ekstra passasjerer. Som racebåt hadde den bensinmotorer, nå står det to splitter nye Seatek dieseler på over 800 HK hver seg i båten. Under prøvekjøringen hadde vi en måling på 100 miles, men Zaborowski og Ottesen er ikke fornøyd før de klarer 120 miles. Det er nesten 200 kilometer i timen (105 knop). Når Polli kjørte båten i offshoresirkuset var den god for over 250 kilometer i timen (135 knop).

Victory konstruktører

Båten er konstruert av de samme som tegner for Victory Team i Dubai, og skal brukes til eventkjøring for firmaer og privatkunder som ønsker en opplevelse litt utenom det vanlige. Det unike med denne båten er nødvendigvis ikke fartsfølelsen. Her handler det mer om å sitte i samme type båt som Gjelsten, Eker og Røkke har gjort før deg. For du sitter trygt selet fast i et bøttesete. Det bråker, men ikke være enn i et helikopter. Du får god kontakt med førerne og instrumentene, og bak er det to forholdsvis store vinduer hvor du kan holde øye med hva som skjer rundt deg.

Erfaring bak rattet

Eskild Ottesen har leid inn tidligere offshore-1 pilot Christian Zaborowski til å vekselvis kjøre eller throttle båten, men vil også selv sitte om bord. Ottesen har lang erfaring med båt og motorsport. Han har kjørt racekatamaran i flere år, men en langt mindre utgave enn 42 foteren han nå har skaffet seg. Han eier to av verdens råeste snøscootere, og deltar med disse i dragracekjøring over hele Nord-Kalotten.

Skal sette nye rekorder

Senere i sommer er det planer om å sette diverse rekorder med båten. Blantannet skal den delta i et løp over til Danmark i juli. I månedskiftet august/september er det planer om å bli raskeste båt noensinne på strekningen Tromsø-Svalbard. På en god dag skal det la seg gjøre på cirka 6 timer med en gjennomsnittshastighet på 100 miles. Når den ikke skal brukes for å slette gamle rekorder, skla den gå som ”opplevelsesbåt” for de som ønsker en tur i det råeste av råeste, både i Oslofjorden og i farvannene rundt Tromsø.