Chris Parsonag og Bård Ekere har trukket seg i protest mot rot og pengebruken i Offshore-1 sirkuset. Her er de i samtale med Bjørge Jacobsen som i år er pilot på Jotunbåten.

Full krig i Offshoreleiren

Chris Parsonage og Bård Eker har trukket seg fra årets Offshore Class-One i protest.

Publisert Sist oppdatert

De mener alt styres fra de rike teamene i midt-østen som ikke følger opp målet til Offshore Class-one om å få ned utgiftene i sporten.

–De små teamene har ikke lenger råd til å delta om ikke utgiftene blir mindre. Min teamleder Chris Parsonage i Negotiater, nekter å være med på en utvikling hvor alt blir dyrere når det er bestemt at utgiftene skal ned for å få flere deltagere inn, sier Bård Eker til Båtliv.

Hverken han eller Chris Parsonage dukket opp i Montenegro. Det kommer de heller ikke til å gjøre i Moskva som har neste runde i VM i juli.

–Skjer det forandringer som ikke bare blir på papiret, vil vi vurdere å starte i Arendal. Men det avhenger altså av om de statseide teamene i Midt-Østen, kan lære seg å spare, sier Eker en smule sarkastisk.

Det er en kjensgjerning at sporten nå sliter med å rekruttere båter og team som kan delta. Under siste runde i Montenegro stilte bare åtte båter til start (syv fullførte). Reglene sier at det skal være ti startende for at runden skal telles med i VM sammenheng. Ut fra det Båtliv erfarer løses det ved at de teamene som har ekstra båter tilgjengelig, legger de til ”pynt” i depoet, og at man på den måten ”fyller kvoten” for deltagere. 

Båtliv er også kjent med at førerrepresentanten Matteo Nicolini nå driver en utstrakt megling innad i de mange styrene som nå representerer båtsportens største klasse.

At sporten nå domineres totalt av de sterke båtene fra Midt-Østen vises på resultatlistene. Victory kler de to første plassen på listen, etterfulgt av Qatars to båter på de neste. Positivt for de norske er det jo at debutanten Kolbjørn Selmer har tatt to femteplasser på rad. Jotun kjørte også inn til en sterk fjerdeplass i siste runde i Budva.