Det var Chris Parsonage og Bård Eker som startet bråket i Offshoresirkuset. De får følge av Jotun og Bjørge Jakobsen som er pilot i Jotun.
Veneta Marine teamet med Kolbjørn "Bonden" Selmer som pilot står sentralt i å få til regelendringer i Offshore klasse-1.
Tidligere Rosenborgdirektør, Per Jørgensen, er foreslått som ryddegutt i Offshore.

Tidligere Rosenborgdirektør skal rydde opp i Offshoreleiren

Rosenborgs tidligere markedsdirektør Per Jørgensen er nå foreslått til styret i det internasjonale offshoreforbundet IOTA for å rydde opp i klasse-1 som sliter med rikmanns-stempelet.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunnen for at det nå er oppbrudd i offshoreleieren er at Chris Parsonage og Bård Eker har trukket seg fra årets Offshore Class-One i protest. De mener alt styres fra de rike teamene i midt-østen som ikke følger opp målet til Offshore Class-one om å få ned utgiftene i sporten.

–Vi har forslag inne på at vår teamleder Per Jørgensen skal få en plass i styret. Han har erfaring fra å bygge opp Rosenborg og ikke minst Champions League i Europa. Han vet at det må satses både i høyden og i bredden for at sporten skal overleve, sier Kolbjørn ”bonden” Selmer som kjører for italienske Veneta Marine. Selv tror han mer på dialog enn å sitte hjemme på gjerdet slik Parsonage og Eker gjør.

–De små teamene har ikke lenger råd til å delta om ikke utgiftene blir mindre. Min teamleder Chris Parsonage i Negotiater, nekter å være med på en utvikling hvor alt blir dyrere når det er bestemt at utgiftene skal ned for å få flere deltagere inn, sier Bård Eker til Båtliv.

Hverken han eller Chris Parsonage dukket opp i Montenegro. Det kommer de heller ikke til å gjøre i Moskva som har neste runde i VM i juli.

–Skjer det forandringer som ikke bare blir på papiret, vil vi vurdere å starte i Arendal. Men det avhenger altså av om de statseide teamene i Midt-Østen, kan lære seg å spare, sier Eker en smule sarkastisk.

Hva som kommer til å skje skal avgjøres på et møte allerede mandag 16. Juni i Milano. Da er alle teamene oppfordret til å stille for å si sin mening om fremtiden og om forslaget på Per Jørgensen kan godtaes. 

Sporten sliter

Det er en kjensgjerning at sporten nå sliter med å rekruttere båter og team som kan delta. Under siste runde i Montenegro stilte bare åtte båter til start (syv fullførte). Reglene sier at det skal være ti startende for at runden skal telles med i VM sammenheng. Ut fra det Båtliv erfarer løses det ved at de teamene som har ekstra båter tilgjengelig, legger de til ”pynt” i depoet, og at man på den måten ”fyller kvoten” for deltagere. 

Båtliv er også kjent med at førerrepresentanten Matteo Nicolini driver en utstrakt megling innad i de mange styrene som nå representerer båtsportens største klasse.

Det norske styremedlemmet i IOTA, Per Carsten Michelsen, hilser alle nye tiltak velkommen. Han kunne godt tenke seg et nytt norsk styremedlem. Han mener det er viktig for at sporten skal overleve at man nå får en standardisering av båter, motorer og propeller.

–Til nå har Victory med alle sine penger kunnet ligge i front og pøst på med teknologiutvikling som ingen av de andre teamene har hatt råd til å følge med på. Dette har skapt et klasseskille som er uheldig for sporten, sier Michelsen. Han har ikke tro på noen regelendringer midt i sesongen, men tror dette vil komme på regelmøtet i Desember. Han henviser til Amerika, hvor man allerede har fått til en standardisering av båter og utstyr.

–Dette favoriserer førerne og de menneskelige faktorene i sporten mer enn hvem som har mest penger til å lure systemene og reglene, sier Michelsen.  

At sporten nå domineres totalt av de sterke båtene fra Midt-Østen vises på resultatlistene. Victory kler de to første plassen på listen, etterfulgt av Qatars to båter på de neste. Positivt for de norske er det jo at debutanten Kolbjørn Selmer har tatt to femteplasser på rad. Jotun kjørte også inn til en sterk fjerdeplass i siste runde i Budva.