Sunsdal avslutter sin egen videoblogg fra Dubai med følgende oppfordring.
Agderposten har ligget tett på denne saken som har sjokkert mange i Arendalsområdet.
Frode Sunsdal legger seg flat for eget forbund og myndigheter.

Fortkjøring kan få følger for båtsportleder

At lederen av båtseksjonen til Norges Motorsportforbund skrøt av egen fortkjøring i videoer lagt ut på Youtube, kan få følger. Videoene er nå fjernet.Faksimile: Agderposten

Publisert Sist oppdatert

Frode Sundsdals fortkjøringen i Tromøysundet kan få følger for lederen av båtsportforbundet. Generalsekretær Roy Wetterstad i Norges Motorsportforbund, sier saken skal behandles av forbundsadvokaten, og ikke av Frode Sunsdals eget seksjonsstyre, slik han selv har sagt til lokalpressen i Arendal.

Det var i fjor sommer Frode Sundsdal, sammen med en annen aktiv offshorekjører, Kurt Åge Olsen fra Arendal, drev testkjøring av Olsen nye båt i Tromøysundet. Ved å legge ut en video fra testkjøringen kunne hele verden se at dette gikk vel fort for de gjeldende fartsgrensene på 12 knop i det aktuelle området. Sunsdal har fulgt opp med å unnskylde handlingene, men samtidig oppfordres leserne av hans videoblogg til ikke å tro på politiet på hva som er gjeldende fartsgrenser. 

 

Roy Wetterstad, er ikke i tvil om at hans forbundsleder bør ligge lavt i denne saken.

-Jeg har hatt en samtale med Sunsdal hvor jeg på generelt grunnlag gjorde det klart at er du idrettsleder på høyt plan i Norge, så er du det 24 timer i døgnet. I tillegg er han forbilde for mange, og dette gjør at vi ser alvorlig på saken. Hans utspill i lokalavisene om at hans eget seksjonsstyre skal granske saken, tror jeg ikke er noen god ide. I tilfelle blir det forbundets advokat som må se på saken, og eventuelt forberede et notat for styrebehandling sentralt, sier Wetterstad.

Hva med habilitetsproblematikken til en person som sitter på så mange sider av bordet?

-Vi skal fortløpende vurdere habilitetssprøsmålet til Sundsdal. Også i forhold til det som har skjedd i Tromøysundet, men også på bakgrunn av at han etter vært har mange hatter og mange roller både som utøver, bestemmende myndighet og internasjonal tillitsvalgt, sier Wetterstad til Båtliv.

Båtliv tok kontakt med Sundsdal i hans båteksil i Dubai. Han mener denne saken er blåst helt ut av proposjoner, men skjønner alvoret så lenge han innehar de verv han nå gjør.

-Jeg medelte generalsekretæren, mitt styre, samt forbundets advokat om saken i media . Det er opp til dem og bedømme om og eventuelt hvem som skal se på saken, som jeg forstår har medias interesse, sier Sundsdal til Båtliv.

Sundsdal presiserer at han bare var passasjer i båten som kjørte fort, uten at dette fritar han for medansvar.

-Jeg har også beklaget ovenfor Rune Hvass (havnesjefen) i en tlf samtale, og vi skal ha et møte når jeg kommer hjem, for å se på saken. Jeg vil gjerne hjelpe til så at andre ikke kommer i samme fell, sier Sundsdal.