Var det noen som kjørte for fort?

Kommentar: Frode Pedersen, Redaksjonssjef Båtliv

Publisert Sist oppdatert

Vi i Båtliv har tidligere uttalt oss kritisk til organiseringen og uenighetene i båtsporten. Nå er de ute og kjører igjen. Denne gang er det lederen for båtseksjonen i Norges Motorsportforbund Frode Sundsdal som skal ha tatt seg visse fartsfriheter i Tromøysundet. Kjørte du for fort eller ikke?  Påstand står mot påstand om innholdet i en telefonsamtale han skulle ha hatt med en lokal politimann. Synd!

Språklige nyanser blir uansett ikke poenget i denne saken. Her handler det om  å utvise skjønn og sjømannskap. Både når det gjelder det å ferdes på sjøen og det å reklamere for egne ”dumheter” på Youtube. For det ”gutta” glemte var at deres egen iver etter å dokumentere fart  ble beviset på at de hadde gjort noe galt. Vi skal ikke oppfordre til å holde kjeft, eller skjule gale ting man gjør på sjøen, men man ber unektelig om litt ekstra oppmerksomhet når man er den man er og gjør det man gjør, for så å kringkaste dumhetene for hele verden. At bevisene nå er forsøkt fjernet fra nettet og dermed offentligheten, sier vel sitt. Agderposten i Arendal sikret seg likevel alt grunnlagsmateriale i denne saken, og deres journalist Olav Svaland har sist uke kjørt flere artikler hvor Frode Sundsdal og den profilerte arendalitten Kurt Åge Olsen, får så hatten passer av lokal myndigheter. Spørsmålet er hva Sunsdals venner sentralt i båtsporten måtte mene etter hvert.

Kortversjonen av historien er som følger. Sundsdal og Offshore-kollega Kurt Åge Olsen, skulle teste en av Olsens nybygde båter - Obsession 33. Det ble gjort et poeng av at båten var kapabel for over 90 knop, men at de under testen ikke kjørte ”så fort”. Uansett skal hastigheten ha være et sted mellom 60 og 80 knop mer enn fartsgrensen på 12 i det aktuelle området.

Man må be mye om unnskyldning for å bli tatt på alvor etter dette. Og det er det Sundsdal har gjort. Både overfor presse, politi og myndigheter i Arendal. Sist i en videoblogg fra hotellrommet i Dubai. Der mener han seg misforstått, og avslutter bloggen med å vise til sikkerhetsutstyret som ble brukt under testen, og ved å legge ut en plakat som sier;

Sjekk lokale bestemmelser nøye før du kjører fort i båt, det er ikke nok og spørre politiet. Dessverre……….    

Dette er å flytte ansvaret for hele tåpeligheten over på en politimann som satt inne på sentralen i Arendal. Sundsdal har vært en aktiv båtsportutøver gjennom mange år. Dette har garantert gjort han til en god båtfører, kanskje en av de beste vi har i Norge. Desto viktigere er det at vettet blir om bord. På mange måter er Sundsdal et forbilde for mange unge sportsutøvere, og en viktig faktor for rekrutteringen til en sport som sliter nok som den gjør. Da er vi tilbake til dette med skjønn mer enn sjømannskap.

I de siste årene har han pendlet mellom Norge og Emiratene i jakt på båtsport-trofeer. Neste sesong erfarer vi Båtliv at  han er med i kabalen til offshore klasse-1 teamet Welmax om å kjøre i deres nummer to båt. Eiet og drevet av mangemillionæren Jørn Tandberg fra Larvik. Om dette går i orden, skal han på lovlig vis få kjøre fort gjennom Tromøysundet, et langt bedre alternativ enn uansvarlig ”testkjøring”. Olsen kjørte flere løp for det italienske teamet Giorgio Offshore i fjor.

At Frode Sunsdal driver ulovlig fortkjøring kan garantert bli en delikat og vanskelig sak for Norges Motorsportforbund og båtseksjonen. Nå ønsker Sunsdal at hans eget forbund skal granske saken. At han nå kan stå foran en debut i sportens paradegren, samtidig som han skal være med å utforme lover og regler, og eventuelt vurdere klagesaker i den forbindelse, må vel gi forbundet enda mer hodepine under lederens mange upassende hatter. Han er også forbundets representant i det internasjonale forbundet UIM. Nå kan Sundsdal og Olsen sette bajass-stempelet fast med borrelås på kjøredressene. Ikke like enkelt for to høyprofilerte sørlendinger som skal være med å fronte båtsporten både hjemme og ute i kommende sesong.

Vi i Båtliv ønsker  å understreke at vi ikke er i mot fart på sjøen, så lenge dette forekommer i former som er tilpasset lover og regler, eller som det står nedfelt i sjøveisregel nummer 6. Båtliv utfører mange titalls tester årlig på alle typer båter. Vi har eller ingen ting mot båtsport. Som journalist har jeg dekket mange løp, og undertegnede har selv utført både ”turtletest” (obligatorsik sikkerhetstest under vann),  og testet offshorebåt i Dubai. Her handler det om at vi som skal lære alle andre trivsel og trygghet på sjøen, må ta det ansvaret det er å gjøre nettopp det!

Se også:

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=460573&cat=5866

http://www.batliv.no/wip4/detail.epl?id=439819