Welmax i det de slår rundt.Foto: Rafaello Bastiani
Slik så hoppet ut fra vannet. Foto: Rafaello Bastiani
Her krasjer Fazza 3 inn hekkpartiet til norske Relekta.Foto: Simon Palfinder
Selmer i Welmax måtte dykke ned for å hente ting i cockpiten.

Nye sikkerhetscockpiter reddet liv i Uddevalla

Det ble i overkant dramatisk å være nordmann i Uddevalla lørdag kveld. Welmax flippet i første sving og havnet med bunnen i været. Ny start –  og så ble Relekta regelrett overkjørt etter en spinn.

Publisert Sist oppdatert

Utrolig nok ble ingen skadet etter at begge de norske båtene ble utsatt for ufattelige påkjenninger under de dramatiske uhellene. Både Jørn Tandberg i Welmax og Christian Zaborowski i Relekta mener at de nye sikkerhetsburene som er kommet i båtene før årets sesong minimerte personskadene lørdag kveld.

Zaborowski fikk nok den tøffeste smellen. Han fikk nemlig besøk av propellene til Dubai-båten Fazza 3 da den tok av på skutesiden til Zaborowski. Ror og propell gikk gjennom veggen like bak der han satt, men sikkerhetscockpiten tok smellen. Det var likevel et gjennomslag bare fem centimeter bak skulderen hans.

Smellen resulterte i et av de mest spektakulære hoppene noen gang i denne sporten. Fazza kom seg imidlertid til land for egen maskin, og nå i de sene kveldstimene her i Uddevalla er det ikke mange ledige mekanikerhender i depoet. Både Welmax og Fazza 3 håper de kan kjøre igjen i morgen.  Den som garantert ikke kommer på vannet er Zabo Racings båt. Der er det mange ukers plastarbeider før båten kan bryte bølgene igjen. Neste løp går imidlertid ikke før tredje oktober i Stresa i Italia.

Det ble etter hvert tynt i feltet som kom til mål nesten to timer forsinket. For publikum ble det likevel en særdeles opplevelsesrik kveld med høydramatikk på banen og vakker solnedgang over Uddevalla-broen. Publikum viste de uheldige teamene sin respekt ved å sende klappsalver mot båtene etter hvert som de ble tauet inn til depoet. Racingfamilien er blitt liten etter hvert, og alle gikk rundt og klemte hverandre og viste åpenlyst at de var lykkelige for at ingen var skadet. Det er jo mindre enn et år siden to av deres kolleger ble knust i en ulykke i Dubai like før jul i fjor. Og som mange uttrykte det; nå har de ingen flere å miste. Og alle var opptatt av at grepene som ble gjort for å øke sikkerheten i båtene var meget verdifulle for sportens videre eksistens.

Se dramatisk film fra krasjet her: http://www.class-1.com/video.asp

SWEDISH GRAND PRIX, RACE 1 - results

1. Team Abu Dhabi - R Al Tayer (UAE) / G Carpitella (ITA) 00.21.47,98

2. Skydive Dubai - A Al Mehairbi (UAE) / T Al Sayed (UAE) + 00.07,81

3. Primatist - G Cappellini (ITA) / N Giorgi (ITA) + 1 LAP

Welmax - K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) dnf

Relekta - P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) dnf

Fazza - A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) dnf

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP - after race 5 of 12

1. Fazza - 82pts 2. Skydive Dubai - 68pts 3. Team Abu Dhabi - 47pts 4. Primatist - 35pts 5. Welmax - 29pts 6. Team Abu Dhabi - 16pts 7. Foresti & Suardi - SCAM - 11pts 8. Welmax Alianza - 10pts 9. Relekta - 7pts