En av motorene ble fylt med vann. den måtte skiftes.
Slik endte det i går for Welmax. I dag kan de være starttklare igjen.
Nesten alt måtte byttes i løpet av nattens arbeidsøkt i Uddevalla.

Brukte natten til å reparere båten

I går var de bitre konkurrenter på racerbanen, i natt ble de kompiser som hjalp hverandre med å få en av ulykkesfuglene startklar foran dagens VM-runde i Uddevalla.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere kritisert kulturen i Offshore klasse-1 for å gå i en for kommersiell retning. I går kveld og i natt så vi at dette er i ferd med å snu. I dag tidlig fant vi både Pilot Kolbjørn ”bonden” Selmer og Christian Zaborowski jobbe sammen i Selmers båt Welmax.

-Vår båt er for skadet til å starte i dag. Da kan vi heller bruke tid og gode krefter på å hjelpe våre norske konkurrenter til startlinjen i dag. Verkstedvogna har stått til disposisjon med deler og verktøy, og våre mekanikere har jobbet sammen med crewet til Welmax med å få tingene til å snurre. Vi er jo som en sirkusfamilie på tur, så da får vi trå til så forestillingen kan bli best mulig, sier Christian Zaborowski. 

Etter at Welmax og Relekta begge var utsatt for stygge uhell i gårsdagens VM-runde her i Uddevalla handlet plutselig alt om å redde den norske æren. Christian Zaboriowski klatret med stiv nakke opp i båten til konkurrenten for å hjelpe dem med å få Welmax startklar til dagens løp. Hele natten gikk med, og begge båtenes crew gikk på skift for å bytte alt det elektriske, en motor og reparere plastskader.

Welmax flippet og havnet opp ned i sjøen, men var likevel den av de norske som ble minst skadet i gårsdagens meget dramatiske VM-runde. Det vanskeligste ville vært å erstatte alle glasfiberdelene som var skadet, men lang erfaring gjør at det alltid finnes et ekstra sett med motorluker i riktig farge, og gaffateipen kommer godt med på steder som ikke har med bærende konstruksjoner å gjøre. Ekstra motorer og plugg and play elektronikk finnes det alltid i en av verkstedvognene til de andre.