Søk i arkivet

Skal bli billigere å kjøre Offshore klasse-1

Offshore klasse-1 har skjønt at kostnadene må kraftig ned, og at de tekniske forutsetningene for å være med må bli like for alle som deltar.

International Offshore Team Association (Iota), har i dag offisielt presentert sitt kandidatur for å videreføre Offshore Class-one til sportens styringsorgan, Union Internationale Motonautique (UIM). For at de skal få lov å fortsette presenteres det samtidig et helt nytt teknisk lovverk knyttet til båtsportens formel-1 klasse. Det de ikke nevner er hva de har tenkt å gjøre med miljøaspektet.

-Iota gir sin fulle støtte til revisjonen av de tekniske reglene, som har som mål å redusere samlede driftskostnader, øke team deltakelsen, bedre konkurransen mellom lag og legge vekt på førernes kvaliteter og evner, sier styret i IOTA i sin innstilling til UIM.

 De nye reglene vil bli presentert etter UIM`s generalforsamlin på Malta i oktober.

I prinsippet er regelverket allerede avtalt med alle lag som konkurrerer i inneværende sesong. Den som avsluttes i desember i Dubai.

Her er noen av de nye reglene som er foreslått:

- En reduksjon i RPM for å øke levetiden og påliteligheten til motorer for å kjøre i fire til fem løp.

- Med hensyn til mannskapet kontroll og systemer: Styringen må enten være drev eller ror, ikke begge deler, og må være typegodkjent før de brukes om bord i racerbåten.

- Med hensyn til båt og utstyr: Skrog og maskiner for hver båt må være oppført med kommersielt tilgjengelige priser, og alt utstyr skal være tilgjengelig kommersielt til deltagende team eller potensielle lag. Det

-Teknisk komitee kan til en hver tid undersøke komponentene hvis de ansees å være for dyre eller ikke i samsvar med reglementet. De vil da ta de nødvendige tiltak for å enten forby eller utsette bruken.

- Fra inneværende sesong vil det bli innført et program med sensorer og datalogger som passer på og tester hestekrefter, dreiemoment og turtall. Dette gjennomføres offisielt fra 2011 med sikte på å unngå eventuelle fusk.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen