Stefan Docksjø

Offshore klasse-1 sliter økonomisk

Offshore klasse-1 en sliter ikke bare med troverdigheten som båtsportens fremste klasse. Nå er de også havnet i alvorlige pengeproblemer.

Publisert Sist oppdatert

I følge Styreleder i Norges Båtsportforbund Frode Sundsdal, så  måtte selskapet som arrangerte VM-runden i Uddevalla tidligere i høst gå til skifteretten med en gjeld på nesten 7 millioner svenske kroner forrige fredag.

Arrangørene hadde trodd de skulle få 40 000 betalende tilskuere til å komme og se. Tallet viste seg og være astronomisk feil. Det er ikke betalt ut lønninger i selskapet som tok på seg arrangementet siden mai, og driften har derfor foregått mer og mindre på frivillig basis. Nå er det mange leverandører som er forbannet etter at arrangementsrotet fører til store tap.

Pressetalsmann Stefan Docksjø er en av de som ikke har fått lønn siden april, og han forlanger nå at styret rydder opp i denne saken. Han mener heller ikke det kommer til å bli noe mer offshore-1 i Sverige.

NGP og Arendal kan også gå konkurs

Ut fra det Båtliv erfarer så sliter også Arendal med kraftige underskudd etter fjorårets arrangement. Arendal kommune sa i forrige uke nei til et mindre redningsbidrag. I følge daglig leder i Norwegian Grand Prix har de innledet forhandlinger med sine kreditorer og begynt saneringen av gjeld. En av kreditorene skal ha ettergitt et krav på hele 700 000 kroner i følge Agderposten.

-Alle vi skylder penger får garantert 10 000 kroner, utover dette beløpet klarer vi bare å innfri 30 prosent av restgjelden, sier Elgvin til Agderposten.

Det er gått ut et brev om en redningsplan til kreditorene, og skal selskapet unngå oppbud, må kreditorene stille seg hundre prosent bak denne redningspakken, i følge Elgvin.