Pallplass mot alle odds
Pallplass mot alle odds
Class One PowerBoat Championship2013 UIM Grand Prix of Sanya CHINA28-30 March 2013© Raffaello Bastiani
Sanya, China - 27 to 30 march 2013UIM Class-1 World Powerboat ChampionshipSanya Grand PrixPhoto:SimonPalfrader©
Sanya, China - 27 to 30 march 2013UIM Class-1 World Powerboat ChampionshipSanya Grand PrixPhoto:SimonPalfrader©
Class One PowerBoat Championship2013 UIM Grand Prix of Sanya CHINA28-30 March 2013© Raffaello Bastiani
Pallplass mot alle odds

Pallplass mot alle odds

Båten totalhavarerte. Verkstedvogna med alt av utstyr brant opp. Oddsen var liten for at ZaboRacing skulle klare å få pallplass på Class-1 i Tyrkia.

Publisert Sist oppdatert

Påskeaften gikk det galt for Chritian Zaborowski og Ugur Izik i Class-1 i Kina. Båten deres gikk rundt og fikk store skader. Heldigvis gikk det bra med de to om bord.

– Hele venstresiden var knust, med alle spantene som også var knust. Høyresiden bak, cockpitvinduet og motorromsluka var også ødelagt, sammen med det elektriske og motoren, forteller Christian Zaborowski til Båtliv. Som om det ikke var nok, så sørget to fyllekjørere i Kina for at verkstedvogna brant opp, bare kort tid etter at båten ble ødelagt.

– Vi mistet deler for år og neste år, motor, verktøy, teamklær, ja alt brant opp, sier Zaborowski.

13 hektiske dager

Få regnet med at vi kom til å se ZaboRacing allerede i juni til neste løp i Tyrkia. Båten kom til Tyrkia med ferge fra Kina bare 13 dager før løpstart, i samme forfatning som den ble forlatt i Kina. Å reparere båten så kort tid før løpstart skulle være teknisk umulig. Men teamet, med Rolf Arnestad, Stig Lundberg, Trond Martin Johansen, Jan Zaborowski og «All» fra Australia klemte til og fikk til det umulige. De lagde nye deler på stedet.

– Og nå har vi ikke bare reparert båten, men bygd den mye kraftigere enn den noen gang har vært, forteller Christian Zaborowski. Han forklarer at cockpiten er blitt mye sikrere, og spant er bygd mye smartere enn da båten en gang var ny.

– Båten er ikke lappet sammen. Den er reparert ordentlig. Vi kan ikke stille med noe som er dårligere, sier Zaborowski.

Ferdig minutter før start

Spenningen var stor helt til det siste. Det var usikkert om de ville rekke løpet i Tykria. Klassifiseringen gikk skeis. Bare fem minutter før løpstart var båten ferdig.

– Vi var bekymret for om malingen var klar før vi satte båten i sjøen, forteller Zaborowski.

På grunn av at båten ikke fikk fullført kvalifiseringen fikk den en dårlig startposisjon. Det vil si at den fikk 4-500 meter lenger å kjøre sammenlignet med båten med den beste posisjoneringen.

ZaboRacing valgte å kjørte jevnt og trutt, og de kjørte inn utstyret for å få det inn i mål. Men de kjørte også fort og godt,.

– Og noen ganger har vi litt flaks på vår side, med at andre ikke kom helt i havn, sier Zaborowski.

Andreplass!

Mot alle odds klarte ZaboRacing å kjøre seg inn til en andreplass.

– For oss var det en seier, sier Zaborowski med et smil. Victory fra Australia vant.

Det hører med at ZaboRacing også kjørte med nye typer propeller som er mindre effektive enn propellene man har brukt tidligere. Disse propellene er tykkere og vil bli et krav for fremtidige løp. I fremtiden får båtene 20 sekunder lagt til i tiden om disse nye propellene ikke brukes.

– Alt hadde jo brent opp, så vi kunne likeså godt begynne å bruke disse nye propellene for fremtidens reglement. Jeg er fornøyd med at vi klarte en andreplass med disse propellene sier Zaborowski.

Løypene til Class-1 har nå fått mer svinger og er mer teknisk vanskelig å kjøre enn tidligere. Christian Zaborowski antar at gjennomsnittsfarten i et løp er rundt 200 kilometer i timen.

Sikter mot seier

Neste løp er i Roma om 118 dager. Da starter den norske båten fra ZaboRacing på lik linje med de andre, og alt skal være i topp stand.

– Nå har vi vært vi på pallen tre race på rad. Alt fungerer bra. I Kina ledet vi ganske mye, men hadde et teknisk problem. Nå skal vi vinne! Det er ikke noe å lure på, sier den erfarne båtføreren.