VEKKER OPPSIKT: Mye motor i denne mahognibåten.
SPRUTEN STÅR: "Sverige" under rekordforsøket lørdag
KONTRASTER: Eksosrørene på "Sverige" mot havnens langt mer saktegående fartøyer.

Verdensrekordforsøk i Risør

Mahognibåten “S1 Sverige” er på papiret verdens raskeste trebåt, men klarte ikke å slå rekorden i Risør.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: "S1 Sverige" under rekordforsøket lørdag. Alle foto: Linn Krogh Hansen.

Risør:

På avstand glir den perfekt inn i samlingens av skinnende mahogni og lakk blant de andre lekkerbiskene langs bryggene i Risør under Trebåtfestivalen.

Men “S1 Sverige” er et råskinn utenom det vanlige, og er utvilsomt festivalens store publikumsmagnet blant motorbåtene.

Med to Rolls Royce Meteor V12 -motorer på tilsammen 2400 hk er mahognibåten konstruert med ett mål for øyet: Å slå verdensrekorden fra 1928.

Maksfart 74 knop

Ifølge båtfører Patrick Ljungmark er båten tegnet til å gjøre 89,2 knop, men Ljungmark mener den skal kunne gjøre mellom 90 og 100 under optimale forhold. I Risør ble det gjort flere rekordforsøk, uten at båten var nær å ta rekorden.

Båtliv overvar lørdagens forsøk utenfor Dampskipsbrygga. Vind og bølger, samt at det tekniske ikke fungerte helt optimalt, gjorde at toppfarten stoppet på 74 knop.

Målet var å klare rundt 90. Men håpet om ny verdensrekord er ikke gitt opp.

– Båten er fortsatt ny, og mye må justeres og testes før det sitter ordentlig, uttalte Ljungmark til NRK Sørlandet.

Lagt på is

Idéen om å bygge “Sverige” så dagens lys allerede i 1929, da medlemmer fra Kungliga Motorbåt Klubben ønsket en utfordrer til Garfield Woods båt, “Miss America VIII”,  som kunne konkurrere om å bli verdens raskeste båt. Oppdraget ble gitt til konstruktør Ruben Östlund, men innen man kom i gang kom krakket på Walls Street, som ødela de økonomiske forutsetningene for å bygge båten. Byggingen ble derfor lagt på is.

Først i 2012 kunne de gamle tegningene fra 1929 realiseres. “S1 Sverige” ble bygget av verftet Johansson & Son, med mål om å få “mest mulig motor, i en minst mulig båt”.

Se flere bilder og video fra rekordforsøket på Båtlivs facbookside.

Les mer om "S1 Sverige " her.