Søk i arkivet

To  380 hk Yanmar dieselmotorer.
To 380 hk Yanmar dieselmotorer.
Goldfish 36 P1 Supersport
Goldfish 36 P1 Supersport

Vil sette rekord til Danmark

I morgen raser en Goldfish 36 P1 ut Oslofjorden for å sette rekord til København.

REKORDJEGERE: Pilot Terje Jordfald og navigatør Truls Kristiansen. Pressefoto

Mens morgenrushen snegler seg innover E18 på vei til Oslo, fyker en Goldfish med toppfart på 75 knop avsted sørover for å sette ny fartsrekord for åpne båter på strekningen fra Oslo til København i Danmark. Starten går kl 07:00 ved Dyna Fyr og målet er ved Kronløbet i den danske hovedstaden.

Går alt etter planen blir det frokost i Oslo og lunsj i København. Pilot Terje Jordfald og navigatør Truls Kristiansen har mål om å kjøre distansen på under fem timer. Den nåværende rekorden på samme strekning fra 2003 er på fem timer 32  minutter og 13 sekunder.

For å nå København på fem timer, må det norske teamet holde en gjennomsnittshastighet på rundt 60 knop (ca 111 km/t).

Båten en Goldfish 36 P1 Supersport, en sivil utgave av ekstrem-RIB´ene som brukes både av Marinen og Politiet. Båten på 36 fot er produsert av Goldfish, i Son, og er utstyrt med to innenbords 380 hk Yanmar dieselmotorer, som under optimale forhold gir båten en toppfart på rundt 75 knop, melder teamet i en pressemelding.

Rekordferden går langs hele Nesoddlandet, forbi Drøbak, utenfor Jeløya ved Moss og forbi Larkollen, før ferden forsetter lenger fra land, mot Koster og videre nedover mot Göteborg og over til Danmark og Kongens by.

Den største utfordringene blir vær og bølger og fartens påvirkning på båt og manskap, som utsettes for enorme krefter over lang tid, melder teamet.

På vei til København passerer rekordjegerne Fjord-Ulf som har rodd fra Son i hele sommer.

Les også: Når målet søndag

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen