Sommer O’hoy

Publisert Sist oppdatert

Snart er det sommer, og mange av oss gleder oss til årets store ferietur på sjøen. I denne utgaven av Båtliv byr vi på forfriskende inspirasjon, og nyttig informasjon, til alle båtfolk som er klare for verdens herligste ferieform. Båtlivs motto er jo tross alt å være båtfolkets beste venn.

På inspirasjonssiden byr vi på spennende turer til eksotiske mål. Artiklene viser at man kan store opplevelser i små båter. Vårt reportasjetokt langs hele norskekysten i en Askeladden P80 nærmer seg slutten. I denne utgaven av Båtliv følger vi siste etappe fra Tromsø til Kirkenes. Vi brukte en snau måned på hele turen, som startet i Halden i midten av april i fjor.

Og for en tur! For en fantastisk kyst vi har med sine mange grønnkledde holmer og skjær og snødekte fjell. Sandstrender og krystallklart vann. Havner, naust, utvær og flott småbyer. Å komme med båt inn til Ålesund sørfra er som en liten åpenbaring når man passerer under broen og plutselig er i bysentrum.

For ikke å snakke om menneskene man møter. Vi traff en kar som temmet ørner, folk fra familier som hadde eksportert klippfisk i generasjoner, gjenstridige ungkarer som klorte seg fast på fraflyttede øyer, ungdom på tur i tradisjonsbåter, whiskyelskere med en av Norges største samlinger på et lite sted ytterst i Sognefjorden, seilmakere som frister lykken i skjærgården, kunstnere på gammel prestegård. Vårt land er fullt av spennende mennesker og fascinerende kystkultur.

Vi kjørte hele norskekysten på langs i en 26-foter. Med mannskap på to gikk det fint. Det er nesten forbausende hvor stor del av kysten man kan gå innaskjærs, i alle fall til man kommer til Tromsø. Derfra er man utlevert til Barentshavets luner. Det er leden oppover Vestlandet som har gitt vårt land sitt navn, Norvegr, som rett og slett betyr veien mot nord. Vi kjørte på den gamle hovedveien, som våre forfedre har brukt siden før vikingtiden.

Vår tur blir imidlertid rene luksuscruiset sammenlignet med turene til Helge Hjelland. Han har krysset Nordsjøen i en ti fots gummijolle. I denne utgaven av Båtliv forteller han om sine turer over Nordsjøen, og opp Niger-elven i Afrika i liten jolle.

De fleste av oss foretrekker nok litt mer tonnasje når vi skal legge ut på årets sommertur. Båten gir oss mange gleder, men da må vi passe godt på den. Redningsselskapet forteller om svært mange som glemmer å fylle diesel, eller som har tette filtre på årets første tur. Vi vil derfor minne våre lesere på å bytte dieselfilter og sjekke drivreimen samt fylle olje og drivstoff før man legger ut.

Det kan også være fornuftig å gå over slangeklemmer, koblinger og skroggjennomføringer i forbindelse med vårpussen. Sjekk at brannslukningsapparatet er intakt, og at det er vester om bord.

Fra Båtlivs motorekspert Christian Zaborowski skal vi også hilse og si at alle som har en Volvo Penta D4 eller D6 bør sjekke at eksosanlegget er i orden. Mange av motorene fra etter 2007 har korrosjonsproblemer i eksosbendet, og dette kan være et sikkerhetsproblem.

En ny sommer lokker. La oss møte den med en skute som er ship shape.